Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Architektonické řešení prostoru mateřské školy v kontextu současného pojetí předškolního vzdělávání v České republice
Original title:
Architektonické řešení prostoru mateřské školy v kontextu současného pojetí předškolního vzdělávání v České republice
Translated title:
Architectural design of nursery schools in the context of the current concept of pre-primary education in the Czech Republic
Authors:
Jantačová, Eliška ; Loudová Stralczynská, Barbora (advisor) ; Horská, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou architektonického řešení prostor mateřských škol v kontextu současného pojetí předškolního vzdělávání v České republice. Cílem práce je zanalyzovat architektonické a prostorové podmínky současných mateřských škol v České republice. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se věnuje dítěti předškolního věku, mateřské škole, předpisům regulujícím architektonické řešení prostor mateřských škol v České republice a architektonickým a prostorovým požadavkům kladeným na mateřské školy. Cílem praktické části práce je zanalyzovat, jak různé dispozice prostor ovlivňují výchovně vzdělávací procesy probíhající ve zkoumaných mateřských školách. Praktická část stanovuje cíle výzkumu, výzkumné otázky i metody, které jsou ve výzkumné části aplikovány. Zaměřuje se na vybrané fakultní mateřské školy s různým dispozičním řešením prostor a analyzuje konkrétní dispozice prostor a jejich vliv na hru dítěte a na edukační procesy. Následně analyzuje i porovnává odborný pedagogický a odborný architektonický pohled na tuto problematiku. Dále také vytváří souhrnné doporučení vyplývající z výzkumu prostorového uspořádání tak, aby vyhovovalo potřebám všech zúčastněných aktérů. V rámci diplomové práce byl učiněn závěr, že prostory mateřských škol a jejich architektonické řešení...This Diploma thesis is dealing with problematics of architectural solution of working space within kindergarten in context with conception of contemporary preschool education in the Czech Republic. The goal of the thesis is to analyze architectural and spatial conditions within selected kindergartens in the Czech Republic. The thesis is divided into two parts. Theoretical part is focused on preschool child, kindergarten, laws regulating architectural space solutions in kindergartens in the Czech Republic, and architectural and spatial parameters for kindergartens. The goal of thesis' practical part is to analyze how different spatial dispositions affect ongoing educational processes in examined kindergartens. Practical part states objectives of the thesis, research questions and methodological tools, applied during research phase of the thesis. It focuses on selected faculty kindergartens with different disposition solutions and analyzes their spatial disposition in relationship to educational processes and child's play. Then analyzes and compares different points of view to the problematics from selected professional educationalist and architects. Further the thesis summarizes recommendations on spatial arrangements, so they suit well all the needs of those participated in educational process. The...
Keywords:
architecture; educational processes; environment; Kindergarten; play; preschool child; space; teacher in kindregarten; architektura; dítě předškolního věku; edukační procesy; hra; Mateřská škola; prostor; prostředí; učitelka mateřské školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157292