Název:
Implementace metody Learning Stories v prostředí české mateřské školy
Překlad názvu:
Implementation of the Learning Stories Method in a Czech Nursery School
Autoři:
Nekolná, Michaela ; Ristić, Petra (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice metody Learning Stories a její implementaci do prostředí české mateřské školy. Práce si klade za cíl prozkoumat, dokumentovat a analyzovat, jakým způsobem je metoda Learning Stories (LS) aplikovaná v rámci procesu formativního hodnocení do prostředí české mateřské školy. V teoretické části je definováno hodnocení v předškolním vzdělávání, jeho obsah a charakteristika. Jsou představeny některé nástroje hodnocení využívané v prostředí české mateřské školy. Teoretická část se dále zaměřuje na vymezení pojmu formativního hodnocení v odborné české a zahraniční literatuře a analýzou Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k formativnímu hodnocení. Popisuje teoretický základ metody Learning Stories a její využití v předškolním vzdělávání v zahraničí. Empirická část představuje cíle výzkumu a jeho metodologii a předkládá výsledky výzkumného šetření. To bylo realizováno metodou obsahové analýzy dopisů a polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami využívajících metodu LS. Polostrukturované rozhovory se zaměřují na to, jakým způsobem učitelky mateřských škol zapojují metodu LS do svých tříd. Obsahová analýza dopisů zjišťuje, zda dopisy o učení dětí naplňují kritéria formativního hodnocení. Výsledky šetření ukázaly, že díky svému přístupu...The diploma thesis focuses on the Learning Stories method and its implementation in a Czech pre-school. Its aim is to explore, document, and analyse how the Learning Stories method is applied into a Czech pre-school as a part of the process of formative assessment. The theoretical part defines assessment in the pre-primary education - its content, and characteristics. Selected assessment tools used in a Czech pre-primary education are introduced. The theoretical part then focuses on the definition of the formative assessment in both Czech and foreign literature, and on the analysis of the Czech Statutory Pre-primary Educational Framework in the relation to the formative assessment. It also describes theoretical background of the Learning Stories method and its use within the international pre-primary education. The empirical part presents the aims of the research project - its methodology and results. Research data were acquired from a content analysis of learning stories and from semi- structured interviews with teachers who have been working with the LS method. Semi- structured interviews focused on how the teachers implemented the LS method in their schools. The content analysis of the learning stories centres on finding out whether the stories about children's learning fulfil the aims of...
Klíčová slova:
dispozice k učení; formativní hodnocení; Learning Strories; předškolní vzdělávání; RVP PV; vzdělávací procesy; educational processes; formative assessment; learning dispositions; Learning Stories; pre-primary education; RVP PV