Název:
Náplň práce třídního učitele v současné základní škole
Překlad názvu:
Responsibilities of a form master at a contemporary lower secondary school
Autoři:
Kodrlová, Lenka ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá vymezením činností třídního učitele na 2. stupni základní školy. Jejím cílem je popsat, jaké činnosti mají tvořit náplň práci třídního učitele na 2. stupni základní školy, jaké činnosti tito učitelé reálně vykonávají, jakým způsobem jsou tyto povinnosti stanoveny a jak jsou učitelé informováni o tom, co se od nich v této funkci očekává. V teoretické části tato práce podává přehled toho, co lze o práci třídního učitele a jeho dílčích činnostech nalézt v odborné literatuře. V praktické části byly metodou analýza dokumentu zkoumány dokumenty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a České školní inspekce. Analýza ukázala, že tyto dokumenty neobsahují jasnou definici třídního učitele ani nenabízí seznam činností, které mají tvořit jeho náplň práce. Druhou použitou výzkumnou metodou pak byl strukturovaný rozhovor se čtyřmi vybranými třídními učiteli působícími na 2. stupni základní školy a odpovídajícím stupni víceletého gymnázia. Díky rozhovorům bylo zjištěno, jaké činnosti tvoří náplň práce těchto čtyř konkrétních učitelů a jakým způsobem byli tito učitelé o svých povinnostech informováni. Ukázalo se, že oslovení učitelé vykonávají vesměs podobné činnosti, nejčastěji zmiňovali evidenci absence žáků, komunikaci s rodiči a organizování třídních...The diploma thesis deals with the definition of the responsibilities of a form master at a lower secondary school. The aim is to describe which activities should constitute the responsibilities of a form master at a lower secondary school, which activities form masters actually carry out, how their responsibilities are defined, and the way the form masters are informed about what they are expected to do. The theoretical part provides an overview of what can be found about form masters' work and their responsibilities in the specialized literature. In the practical part, documents issued by the Ministry of Education, Youth and Sports and the Czech School Inspectorate were scrutinised using the method document analysis. The analysis has shown that these documents do not contain any lucid definition of a form master and nor do they provide any list of their responsibilities. The second research method used in this thesis is a structured interview with four form masters working at different lower secondary schools. The interviews helped to find out what responsibilities these four form masters have to carry out and how they were informed about them. The four teachers have more or less the same responsibilities; taking attendance, communicating with parents and organizing school events being the most...
Klíčová slova:
2. stupeň základní školy; náplň práce; třída; Třídní učitel; činnosti třídního učitele; class; Form master; form master's activities; lower secondary school; responsibilities