Original title:
Práce začínajícího učitele dramatické výchovy na počátku školní docházky.
Translated title:
Work of Drama Teacher the Beginner at the beginning of the school attendance.
Authors:
Štychová, Eva ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Váňová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je věnována tématu začínajícího učitele dramatické výchovy na počátku školní docházky, tedy v prvním pololetí první třídy. Její teoretická část je odborným podkladem, z nějž vychází praktická část. Umožňuje hlubší náhled na dramatickou výchovu. Díky ní se dozvíme, jak vypadá takové dítě na počátku školní docházky a co by se mělo během prvního pololetí naučit. Dále je popsáno, co je to dramatická výchova, jaké jsou její principy, základní prvky, cíle a formy. Jak je dramatická výchova zastoupena v RVP ZV a jaký by měl učitel dramatické výchovy být. Popisuje, co je to dramatická hra, systém průpravných her a cvičení, představuje metody a techniky dramatické výchovy, ale také předkládá, jak lekce dramatické výchovy vytvářet, jak naplánovat drama a jak pracovat s literární předlohou. Praktická část vychází ze sestavení či převzetí a upravení deseti lekcí dramatické výchovy začínajícím učitelem. Lekce se zaměřují na budování přátelského klimatu ve třídě, podporu spolupráce, sociální rozvoj dětí a na učení základních technik dramatické výchovy. Součástí praktické části jsou i reflexe hodin, které popisují pokrok dětí. Ten představuje i dotazník od učitelů, kteří působí v této první třídě. V závěru se dozvíme, jaký účinek měla dramatická výchova v prvním pololetí první třídy ve výše...This diploma thesis deals with theme of a work of a novice drama teacher at the beginning of school attendance. Specially in the first mid-term of the first class. The theoretical part is a vocational knowledge file which is the practical part based on. The thesis allows a deep view into the drama education. It will help us to learn about a child in the start of schooling and also the aims of the early education of the first mid-term. It also defines the drama education and its principles, goals and forms. The thesis describes an inclusion of drama education in FEP (for Elementary Education) and the ideal properties of a drama education teacher. It deals with an idea of dramatic game, system of the preparatory games and exercises. It does not only introduce methods and techniques of drama education, but it also helps us to create and plan the lessons, often with a use of literary basis. Practical part is based on an assumption or editing of ten lessons of drama education taught by a novice teacher. The lessons aim to develop friendly climate in a class, cooperation support, child social development and teaching of drama education with basic techniques. Other components of the practical part are reflections of lessons describing the progress of the pupils. This is also described by a survey from...
Keywords:
beginning of school attendence; Drama in Education; drama lessons; friendly climate; methods and strategies; novice teacher; social development; dramatická výchova; lekce dramatické výchovy; metody a techniky; počátek školní docházky; přátelské klima; sociální rozvoj; začínající učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157288