Original title:
Korpusově-stylistická analýza jazyka hry Dungeons & Dragons
Translated title:
The language of Dungeons & Dragons: a corpus-stylistic analysis
Authors:
Košťál, Tomáš ; Malá, Markéta (advisor) ; Jančovičová, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The goal of the thesis is to describe the language of the tabletop role-playing game Dungeons & Dragons. Taking the existing theories pertaining to the study of texts from the perspective of a register, the creation of a narrative and common corpus-assisted tools and methods of analysis as its starting point, the thesis combines corpus-assisted quantitative (n-gram and word-list analyses with the help of concordances and collocations) and qualitative (subjective interpretation of select features based on personal knowledge of the material) methods to analyze a game of Dungeons & Dragons represented by a corpus comprising 29 consecutive episodes of an internet show dedicated to playing the game, Critical Role. The register analysis gives a functional interpretation of the situational and ubiquitous linguistic features of the game; in the latter part of the analysis, the linguistic means through which narrativity is achieved are examined, as is the degree to which various types of participants contribute to its creation. The thesis also demonstrates that some of its results can be generalized to tabletop role- playing games, of which Dungeons & Dragons is an iconic example. Lastly, this paper evaluates the appropriateness of employing these methods of analysis in the study of this type of text.Cílem této práce je popsat jazyk stolní hry na hrdiny (tabletop role-playing game) Dungeons & Dragons. Práce vychází z existujících teorií zabývajících se studií textů z pohledu registru, tvorby vyprávění a nástrojů a metod k analýze textů za pomoci korpusů. K analýze hry kombinuje kvantitativní (analýzy n-gramů a slovních seznamů za pomoci konkordancí a kolokací) a kvalitativní metody (subjektivní interpretace vybraných rysů stavěných na osobní zkušenosti s materiálem). Hru Dungeons & Dragons reprezentuje korpus, který sestává z 29 po sobě jdoucích epizod internetového pořadu, jenž se věnuje hraní této hry, Critical Role. Analýza registru přináší funkční interpretaci situačních i všudypřítomných jazykových rysů hry; v druhé části analýzy se pak zkoumají jazykové prostředky, jimiž se dosahuje účinek vyprávění a míra jakou se na tvorbě vyprávění podílejí jednotlivé druhy účastníků hry. Práce také ukazuje, že některé výsledky se dají zobecnit na celý žánr her na hrdiny, jehož je hra Dungeons & Dragons ikonickým příkladem. V poslední řadě tato práce vyhodnocuje, jak vhodné jsou užité analytické metody pro studium daného typu textu.
Keywords:
co-creation of narrative text; corpus stylistics; role-play game; korpusová stylistika; role-play game; spoluvytváření narativního textu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157387