Original title:
Dramatická výchova jako možný nástroj prevence strachu ze zvířat u dětí oředškolního věku
Translated title:
Drama in Education as the tool of fear prevention from animals in the Nursery School.
Authors:
Kratochvilová, Veronika ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Ferklová, Alžběta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce Bakalářská práce se věnuje propojení dramatické výchovy s možností prevence strachu u dětí předškolního věku především prostřednictvím metody hry v roli. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a principy dramatické výchovy, její cíle, metody a techniky v předškolním vzdělávání. Zaměřuje se na zkoumání dramatické výchovy jako možné metody prevence strachu. Praktická část bakalářské práce probíhá v tematickém bloku - "Kdopak by se bál," kde se pomocí dramatických metod a technik pracuje na zlepšení vztahu dětí ke konkrétnímu živočišnému druhu. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda může dramatická výchova pozitivně působit na strach dětí předškolního věku ze zvířat.v anglickém jazyce My dissertation work is focused on a correlation between drama education as a possible fear prevention for preschool aged children applying a method of performance in a certain role. In the theoretical section you shall find the explanations of basic terms and the principals of drama education, its targets, methods and techniques for preschool education. It is focused on a research of drama education as a possible fear prevention method. The practical part of my dissertation work is a topic section "Who would fear?" where using drama methods and techniques as main tools we work on an improvement of child relationships with other specified animal species. The aim of my dissertation work is to discover whether drama education can influence preschool child fears and anxieties of animals.
Keywords:
anxiety; Dramatic education; fear; kindergarten; methods and techniques of dramatic education; phobia; preschool age; Dramatická výchova; fobie; mateřská škola; metody a techniky; předškolní věk; strach; úzkost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157378