Název:
Mediální obraz Jiřího Kajínka od roku 1993 do současnosti
Překlad názvu:
Media representation of Jiri Kajinek from 1993 until present day
Autoři:
Charvátová, Anna ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je přiblížit, jak se prezentování Jiřího Kajínka v médiích měnilo v průběhu doby, a to od chvíle, kdy byl poprvé označen za podezřelého z dvojnásobné vraždy v listopadu roku 1993, až do jara 2017, kdy mu prezident Miloš Zeman udělil milost. Práce sleduje i období jednoho roku po udělení milosti, a to proto, aby postihla změny v informování o Jiřím Kajínkovi a také aby bylo možné odpovědět na otázku, zda Jiřího Kajínka média po propuštění prezentovala jako celebritu. Ke stanovení toho, jak média o Jiřím Kajínkovi informovala, byla využita kvantitativní analýza, poslední období, tedy období jednoho roku po propuštění Jiřího Kajínka z vězení, bylo podrobeno navíc kvalitativní analýze, konkrétně metodě rámcování. Analyzovala jsem texty ze tří deníků, Právo, Mladá fronta DNES a Blesk. Výzkum mimo jiné ukázal, že v průběhu let došlo ke změně prezentování Jiřího Kajínka, místo interpretací jeho osoby jako vraha a recidivisty se ve dvou zkoumaných denících - v Mladé frontě DNES a v Blesku - převážně objevovaly interpretace jiné, například jako oběti či jako celebrity. V deníku Právo nebyla změna tak markantní. U deníku Blesk také celkově převažovala interpretace Jiřího Kajínka jako celebrity.The purpose of this thesis is to show how the image of Jiří Kajínek in the media changed over time, from the time he was first identified as a suspect in a double murder in November 1993 until the spring of 2017 when President Miloš Zeman pardoned him. The work also follows a period of one year after the granting of a pardon in order to capture changes in the presentation of Jiří Kajínek in the media. This thesis should also respond to the question of whether Jiří Kajínek was presented by the media as a celebrity after his release. To determine how the media informed about Jiří Kajínek, a quantitative analysis was used, the last period, ie the period of one year after Jiří Kajínek's release from prison, was further analyzed by qualitative method, specifically the framing method. I analyzed texts from three daily newspapers, Právo, Mladá fronta DNES and Blesk. Among other things this research showed that in the course of the change in Jiří Kajínek's presentation, instead of interpreting his persona as a murderer and recidivist with two examined newspapers - Mladá fronta DNES and Blesk - there were discovered other interpretations, such as interpretation as victim or as a celebrity. In the newspaper Právo the interpretations did not change so significantly. Jiří Kajínek's interpretation as a...
Klíčová slova:
Jiří Kajínek; Kriminalita; mediální obraz; média; zločin; crime; Criminality; Jiří Kajínek; media; media image