Název:
Estimace modelu peer efektů se selektivním rozdělením žáků do tříd
Překlad názvu:
Economics of Skill Formation
Autoři:
Supik, Lukáš ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Zacchia, Paolo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] vii Abstract People are by nature social beings. Most of us have a complex social network that connects us with other people in numerous aspects of our lives: neighbours, co-workers or peers in schools, and friends. Moreover, it is widely believed that people's behaviour is to some extent affected by others in their social networks, which is known as peer effects. Therefore, a precise understanding of the behaviour of an individual necessarily includes understanding her interactions with others within her social network. The first part of this thesis, literature review, summarizes contemporary research on peer effects, shows which aspects of human behaviour may be affected by social interactions, and highlights the importance of peer effects research. In the second part, the estimation of the linear- in-means peer effects model, we provide a detailed description of the model, derivations of its alternative formulations, and show the identification conditions. The main contribution of the second part is that we provide a step-by-step analysis of the linear-in-means peer effects model and detailed proofs of theorems in one place. The third part provides an empirical analysis of peer effects in education in the Czech Republic. In particular, we examine how the test scores of pupils are affected by their...ix Abstrakt Lidé jsou ve své přirozenosti společenské bytosti. Většina z nás má složitou sociální síť, která nás propojuje s druhými v mnoha aspektech našich životů: sousedé, spolupracovníci nebo spolužáci a přátelé. Navíc je jasné, že chování jedince je do jisté míry ovlivněno druhými v jeho sociální síti, a toto ovlivňování obvykle označujeme jako peer efekty. Proto přesné poznání chování jedince nezbytně zahrnuje poznání interakcí s druhými v rámci sociální sítě. První část naší práce, rešerše literatury, shrnuje současný výzkum peer efektů, ukazuje, které aspekty lidského chování mohou být ovlivněny sociálními interakcemi a zdůrazňuje tak význam výzkumu peer efektů. Ve druhé části, estimaci lineárního-v-průměrech modelu, přinášíme detailní popis modelu, odvození jeho alternativních formulací a podmínky identifikace. Hlavním přínosem druhé části je, že přinášíme analýzu modelu krok za krokem a detailní důkazy matematických vět na jednom místě. Třetí část podává empirickou analýzu peer efektů ve vzdělávání v České republice. Konkrétně zkoumáme, jak je testové skóre žáků ovlivněno jejich spolužáky a pozorujeme, že je negativně ovlivněno testovým skórem a pozitivně ovlivněno schopnostmi jejich spolužáků. Výsledky jsou statisticky signifikantní, ale také jsou příliš velké ve srovnání s předchozím výzkumem....
Klíčová slova:
estimace peer efektů; Model peer efektů lineární v průměrech; podmínky identifikace; estimation of peer effects; identification conditions; Linear-in-means peer effects model