Original title:
Informační technologie jako výzva pro soutěžní právo EU Google - zneužití dominantního postavení v EU
Translated title:
Information Technology as a Challenge for EU Law Google - Abuse of Dominant Position within the EU
Authors:
Kruľová, Katarína ; Šmejkal, Václav (advisor) ; Svobodová, Magdaléna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Information Technology as a Challenge for EU Law Google - Abuse of Dominant Position within the EU Abstract Google is primarily an ad-centric platform-based ecosystem and its services are daily used by millions of consumers, many without any monetary compensation. However, despite this undeniable benefit, due to its anti-competitive conduct (abuse of its dominant position) within the EEA, the European Commission had to intervene and impose fines and remedies on Google in order to restore competition on the merits and cease further consumer harm. The objective of this thesis is to establish, whether it was the conduct of Google which caused consumer harm, in qualitative terms of diminishing consumer choice and stifling innovation, or whether it was the allegedly interventionist approach of the European Commission, established through the remedies stipulated in the analysed decisions, which caused it. To reach this objective, firstly, the economic realities of multisided platforms are explained in Chapter 1. Afterwards, in Chapter 2, the specification of consumer harm in the digital markets coupled with the factors which influence consumer harm are discussed. Then, in Chapters 3 to 5 three separate analyses of three separate decisions on Google's abuse of dominant position are presented - namely - Google...Informační technologie jako výzva pro soutěžní právo EU Google - zneužití dominantního postavení v EU Abstrakt Google je primárně platformový ekosystém zaměřený na reklamu, jehož služby jsou denně využívané miliony uživateli, mnohé bez peněžité kompenzace. I přes tento nesporný benefit, musela Evropská Komise do podnikání společnosti Google zasáhnout kvůli jejímu protisoutěžnímu jednání (zneužití dominantního postavení) v rámci EEA, uložením finančních sankcí a stanovením dalších nápravných opatření se záměrem obnovit hospodářskou soutěž na základě výkonnosti a zastavit tak další poškozování spotřebitelů. Cílem této diplomové práce je stanovit, zda poškozování spotřebitelů v kvalitativním smyslu (prostřednictvím redukování výběru pro spotřebitele a potlačování inovací) bylo způsobeno jednáním společnosti Google na hospodářském trhu, nebo zda to způsobil údajný intervenční přístup Evropské Komise, která uložila vícero nápravných opatření v rozhodnutích vedených s touto společností, se záměrem obnovit hospodářskou soutěž. K dosažení cíle této práce, jsou nejdříve v Kapitole 1 objasněné ekonomické reálie mnohostranných platform, následně, Kapitola 2 specifikuje institut poškození spotřebitele v rámci digitálního trhu ve spojení s faktory, které ovlivňují institut poškozování spotřebitele. Kapitoly 3 až 5...
Keywords:
abuse of dominant position; consumer choice; consumer harm; Google; innovations; Google; inovace; poškození spotřebitele; výběr spotřebitele; zneužití dominantního postavení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151610