Original title:
Změny postojů současných mladých Japonců k náboženství
Translated title:
Generation gap in the attitudes towards religion in contemporary Japan
Authors:
Hofman, Petr ; Sýkora, Jan (advisor) ; Labus, David (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na generační změnu postojů mladých Japonců k náboženství. Ať už se jedná o jejich vnímání víry nebo náboženských praktik. První část je věnována metodologicko-teoretickému rámci vycházejícímu ze sociologie náboženství, která sleduje západní vlivy aplikované v japonském prostředí. Zároveň s tím jsou zde definovány mnohoznačné pojmy používané v této práci, a to jmenovitě synkreze a sekularizace. Ve druhé části se pak práce zaměřuje na rozdíly mezi generacemi X a Z a následně se ve třetí části prakticky věnuje komparaci, jež je podepřena sociologickým dotazníkem orientovaným na současnou mladou generaci Japonců. Klíčová slova Japonsko, sociologie náboženství, generační rozdíly, sekularizace, synkrezeThis bachelor thesis focuses on generation gap in the attitudes towards religion in contemporary Japan. Beginning from perception of belief or religious activities. First part is focused on methodological and theoretical part, which originates in sociology of religion. Western influence is applicated into the Japanese environment. There are also defined concepts of multiple meaning used in this work. Syncretism and secularization in particular. Second part is mainly focused on differences between generation X and Z. Third part belongs to practical comparison, which is supported by sociological questionnaire oriented on Japanese young generation. Keywords Japan, sociology of religion, generation gap, secularization, syncretism
Keywords:
Japan|sociology of religion|generation gap|secularization|syncretism; Japonsko|sociologie náboženství|generační rozdíly|sekularizace|synkreze
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150295