Original title:
Kolokace a reprezentace genderu v cyklu Letopisy Narnie
Translated title:
Collocations and representation of gender in the Chronicles of Narnia series
Authors:
Ocelík, Dana ; Brůhová, Gabriela (advisor) ; Tichý, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis deals with the representation of gender in children's literature, namely in the book series The Chronicles of Narnia. The theoretical part discusses gender linguistics, characterizes children's literature and discusses the issue of gender stereotypes in this type of literature. The analytical part of the paper focuses on the collocations of proper names of the four main characters (two female, two male) and the pronouns he/she/I referring to them. Attention will also be paid to common names related to gender: girl(s), boy(s). The material consists of 300 examples. The thesis examines both left-side and right-side collocates (mainly adjectives and verbs) of these nouns and pronouns and their semantics. The thesis determines the semantic types of collocates the words under study are associated with and examines the differences between the depiction of male and female characters, i.e. how the characters are described, what characteristics are typically attributed to them, what actions they perform and so on. The thesis provides an analysis of gender-related collocational patterns in children's literature and hopes to contribute to a greater understanding of gender-based language in general, as well as possible stereotyping effects on the child reader. keywords: gender, gender...Diplomová práce se zabývá reprezentací genderu v dětské literatuře, konkrétně v cyklu fantasy knih Letopisy Narnie. Teoretická část pojednává o genderové lingvistice, charakterizuje dětskou literaturu a rozebírá problematiku genderových stereotypů v tomto typu literatury. Analytická část práce se zaměřuje na kolokace vlastních jmen čtyř hlavních postav (dvě postavy ženského, dvě mužského rodu) a zájmen he/she/I k nim odkazujícím. Pozornost je také věnována obecným jménům vztahujících se k genderu: girl(s), boy(s). Materiál tvoří 300 příkladů. Práce zkoumá jak levostranné, tak pravostranné kolokáty (především adjektiva a slovesa) těchto podstatných jmen a zájmen a jejich sémantiku. Práce zkoumá, s jakými sémantickými typy adjektiv a sloves se zkoumaná slova pojí a jaké jsou rozdíly mezi prezentací mužských a ženských hrdinů, tj. jak jsou postavy popisovány, jaké vlastnosti jsou jim typicky připisovány, jaké činnosti vykonávají apod. Diplomová práce přispěje k analýze kolokačních vzorců s genderovou tématikou v dětské literatuře a prozkoumá možné stereotypizující účinky na dětského čtenáře. klíčová slova: gender, genderové stereotypy, dětská literatura, kolokace
Keywords:
gender|gender stereotypes|children's literature|collocations; gender|genderové stereotypy|dětská literatura|kolokace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148265