Original title:
Dějiny chomutovského gymnázia v letech 1945-1948
Translated title:
History of grammar school Chomutov in the years 1945-1948
Authors:
Brabcová, Eliška ; Čechurová, Jana (advisor) ; Randák, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá dějinami státního reálného gymnázia v Chomutově v mezidobí let 1945 až 1948. Konkrétně se zaměřuje na obnovu gymnázia po druhé světové válce, jak vypadala výuka, stav studentů a profesorského sboru, jaký byl život školy mimo vyučování a jak se projevil únorový převrat na chomutovském gymnáziu v roce 1948. Snaží se rozkrýt, s čím vším se museli učitelé při obnově gymnázia potýkat a jestli bylo možné navázat na české gymnázium, které bylo v Chomutově před Mnichovskou dohodou; jak se osidlování pohraničí projevilo na studentech - odkud pocházeli, do jakých sociálních vrstev podle povolání rodičů se řadili, co se dá zjistit o jejich výuce a prospěchu - a na profesorech gymnázia - odkud pocházeli a jaký byl jejich věk, kde učili před nástupem do Chomutova a další podrobnosti, které se dají vyčíst z archivních materiálů - a co všechno tyto zjištěné údaje vypovídají o stavu gymnázia a jeho okolí ve zkoumané době. Klíčová slova: gymnázium, školství, Chomutov, pohraničí, osidlování, třetí republikaThese thesis deals with the history of the state real grammar school in Chomutov between 1945 to 1948. Specifically, it focuses on reconstruction of the grammar school after the World War II, how the education, situation of students and teachers looked like, what the life of school was outside, if the Fabruary coup had an impact on grammar school Chomutov in 1948. It tries to reveal what all the teachers had to deal with during the renovation of the grammar school and whether it was possible to build on the Czech grammar school, which was in Chomutov before the Munich Agreement; how the settlement of the borderland was reflected in the students - where they came from, what social category they belonged to according to their parents' profession, what can be found out about their teaching and achievement - and grammar school teachers - where they came from and what was their age where they taught before entering Chomutov and other details that can be read from archival materials - and what all these findings say about the state of the grammar school and its surroundings at the time of the study. Key words: Grammar school, education, Chomutov, borderlands, settlement, third republic
Keywords:
Grammar school|education|Chomutov|borderlands|settlement|third republic; gymnázium|školství|Chomutov|pohraničí|osidlování|třetí republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150252