Název:
Hedging u pokročilých studentů před a po stáži v anglicky mluvícím prostředí
Překlad názvu:
Hedging: L2 advanced students before and after a study stay in an English-speaking country
Autoři:
Běhounková, Gabriela ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce) ; Raušová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The present thesis focuses on the use of hedging devices in advanced learners of English, and it aims to assess whether their study abroad results in either quantitative or qualitative changes in their use of hedging devices. The theoretical part presents the concept of pragmatic competence, the evolution of the concept of hedging, and the formal and functional frameworks that provide the basis for classification of hedging. Johansen's functional framework is subsequently examined in more detail as it is used as a foundation for the practical part. The practical part relies on the analysis of eight interviews with four advanced learners of English conducted before and after studying abroad in an English-speaking country. The results reveal a number of statistically significant quantitative differences, however, they are not consistent enough to prove study abroad has a considerable impact on one's pragmatic competence. The section focusing on qualitative differences may serve as a springboard for further study of hedging devices in learner English, and research on pragmatic gain within study abroad in general. Keywords: hedging, pragmatics, pragmatic competence, politeness, politeness theory, language acquisition, learner language, study abroad, EnglishTato bakalářská práce se zabývá prostředky snižujícími dopad projevu, tzv. hedges, u pokročilých studentů angličtiny a klade si za cíl zjistit, zdali díky studiu v zahraničí dochází ke kvantitativním či kvalitativním změnám v jejich užití. Teoretická část práce nastiňuje pojem pragmatické zdatnosti, vývoj pojetí hedgingu a formální a funkční rámce, na základě nichž je možné tyto prostředky klasifikovat. Funkční rámec, od nějž se dále odvíjí praktická část práce, je následně rozebrán detailněji. Praktická část práce je založena na analýze osmi rozhovorů se čtyřmi pokročilými studenty angličtiny před a po jednosemestrálním pobytu v anglicky mluvící zemi. Výsledky odhalují množství statisticky významných rozdílů, nicméně tyto rozdíly se neshodují do té míry, aby z nich bylo možné vyvodit, že má studijní pobyt výrazný vliv na pragmatickou zdatnost. Sekce zaměřená na kvalitativní rozdíly má sloužit jako podnět k dalšímu výzkumu prostředků snižujících dopad projevu v žákovské angličtině a všeobecně pragmatického zlepšení jako důsledku jazykového pobytu. Klíčová slova: hedging, pragmatika, pragmatická zdatnost, zdvořilost, teorie zdvořilosti, jazyková akvizice, žákovský jazyk, studijní pobyt, angličtina
Klíčová slova:
hedging|pragmatika|pragmatická zdatnost|zdvořilost|teorie zdvořilosti|jazyková akvizice|žákovský jazyk|studijní pobyt|angličtina; hedging|pragmatics|pragmatic competence|politeness|politeness theory|language acquisition|learner language|study abroad|English