Název:
Politické faktory v kontextu cílů EU v oblasti uhlíkové neutrality
Překlad názvu:
Policy determinants in the context of the EU's carbon neutrality goals
Autoři:
Žganec, Matej ; Martinková, Viera (vedoucí práce) ; Mazač, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] To meet the ambitious goals of carbon neutrality by 2050 that the European Union has set for itself, urban mobility is going to have to contribute much more to the overall reduction of greenhouse emissions. Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) are the latest policy of choice coming from the European Commission set to deal with this issue. Interdisciplinary and based on best practices, this holistic transport strategy focuses on people, both as stakeholders in the planning process and as its ultimate beneficiaries. Although successful and popular, the take up process of these policies has been rather uneven across European cities. This paper attempts to uncover what possibly influences decision makers in small and medium sized European cities to adopt a SUMP, via binomial logistic regression on a large subset of cities (296) in 12 EU countries. The findings suggest that cities, which are in geographic proximity to an award-winning city, that have in their vicinity a higher education institution and that have continuously participated in European Mobility Week events, exemplify a higher likelihood to adopt a SUMP. Additionally, we differentiate between city networks, by grouping them as a "commitment" network and a "project" network. The findings indicate that, "commitment" networks have no...Aby bylo možné splnit ambiciózní cíle uhlíkové neutrality do roku 2050, které si Evropská unie stanovila, bude muset městská mobilita mnohem více přispět k celkovému snížení emisí skleníkových plynů. Plány udržitelné městské mobility (SUMP) jsou nejnovější politikou, kterou si Evropská komise vybrala k řešení tohoto problému. Tato holistická dopravní strategie, která je interdisciplinární a vychází z osvědčených postupů, se zaměřuje na lidi jako na účastníky procesu plánování i jako na jeho konečné příjemce. Ačkoli je tato politika úspěšná a oblíbená, její zavádění je v evropských městech poměrně nerovnoměrné. Tato práce se pokouší odhalit, co případně ovlivňuje rozhodovací orgány v malých a středně velkých evropských městech, aby přijaly plán udržitelné městské mobility, a to prostřednictvím binomické logistické regrese na velkém podsouboru měst (296) ve 12 zemích EU. Zjištění naznačují, že města, která se nacházejí v geografické blízkosti oceněného města, která mají ve svém okolí vysokoškolskou instituci a která se nepřetržitě účastní akcí Evropského týdne mobility, mají vyšší pravděpodobnost přijetí SUMP. Kromě toho rozlišujeme mezi sítěmi měst, a to tak, že je rozdělujeme do skupin na "závazkové" a "projektové" sítě. Zjištění ukazují, že "závazkové" sítě nemají žádný významný vliv. Na druhou...
Klíčová slova:
akademická spolupráce; dopravní plánování; evropeizace; Evropská unie; organizované zájmy; plán udržitelné městské mobility; sítě měst; udržitelnost; víceúrovňové vládnutí; šíření politiky; academic cooperation; city networks; European Union; Europeanization; multi-level governance; organized interests; policy diffusion; sustainability; Sustainable Urban Mobility Plan; transport planning