Original title:
Analýza grafické informace v digitálních vzdělávacích zdrojích pro obor Informatika
Translated title:
Analysis of graphical information in digital learning resources for Informatics
Authors:
Marschnerová, Michaela ; Jeřábek, Tomáš (advisor) ; Fialová, Irena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na užitou grafikou v online vzdělávacích zdrojích a jejího vlivu na učení. V teoretické části jsou rozebrána hlediska a dopady užité grafiky. V praktické části práce jsou navržena hodnotící kritéria pro principy designu výukových materiálů. Dále jsou navrženy metody analýzy, které jsou následně použity na pěti vybraných online vzdělávacích zdrojích z webu imysleni.cz, které jsou určeny pro výuku a samostudium informatiky pro žáky druhého stupně základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA teorie dvojího kódu, užitá grafika, vizualizace informace, online výukové zdroje.This bachelor thesis is focused on applied graphics used on online learning platforms and its impact on learning process. The aspects and impacts of applied graphics are analysed in the theoretical part. The practical part presents the evaluation criteria for design principles used in the educational materials. There are also suggested analysis methods that are immediately applied to five online platforms chosen from imysleni.cz. These materials are intended for education or self-study of information and communication technologies at lower-secondary schools. KEYWORDS dual coding theory, applied graphics, information visualization, online education resources
Keywords:
applied graphics; dual coding theory; information visualization; online education resources; online výukové zdroje; teorie dvojího kódu; užitá grafika; vizualizace informace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148774