Original title:
Sociální reflexivita a vzdělávání: případ známkování
Translated title:
Social reflexivity and education: the case of marking
Authors:
Šály, Jan ; Numerato, Dino (advisor) ; Cuker, Ivan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Sociální reflexivita a vzdělávání: případ známkování je kvantitativní výzkum, jež se zabývá sociální reflexivitou u učitelů prvního stupně základní školy, konkrétně zaměřenou na hodnocení. Hlavním tématem práce je mapování rozhodovacího procesů učitelů ohledně změn v jejich praxi a míry používání známkování, potažmo slovního hodnocení pomocí teorie sociální reflexivity. Nejprve autor věnuje pozornost změnám, které učitelé obecně dělají ve své praxi. Jakým způsobem změny dělají a jak nad nimi přemýšlí. Dále nad podněty, díky kterým ke změnám u učitelů dochází. Autor se v také textu zaměřuje na několik dimenzí, které do procesu rozhodování o míře používání zmíněných typů hodnocení vstupují. První z nich je progresivita učitelů, jejich vztah k tradici a kontinuitě ve školství. Dále jejich vztah k známkování a slovní hodnocení a vnímání jejich jednotlivých vlastností. Autor se též zabývá strukturami, které učitelé vnímají jako omezující při snižování míry používání známek ve výuce. V textu nakonec reflektuje distanční výuku v době pandemie covid-19 a její vliv na míru používání slovního hodnocení a struktury.The Bachelor's thesis, Social Reflexivity and Education: the case of marking, is a quantitative research study that examines social reflexivity in first stage primary school teachers, specifically focusing on assessment. The main goal of the thesis is to map teachers' decision- making processes regarding changes in their practice and the extent to which they use marking, or verbal assessment, using social reflexivity theory. First, the author focuses on the changes that teachers make in their general practice. In what ways they make changes and how they think about them. Next, he reflects on the incentives that make teachers' changes happen. The author also focuses on several dimensions that enter the decision-making process of deciding the extent to which the aforementioned types of evaluation are used. The first is the progressiveness of teachers, their relationship to tradition and continuity in education. Next, their relationship to marking and verbal assessment and their perception of their individual characteristics. The author also discusses the structures that teachers perceive as limiting in reducing the use of grades in teaching. Finally, the author reflects on distance learning during the covid-19 pandemic and its impact on the use of verbal assessment and on structure.
Keywords:
assessment; education; marking; modernization; Social reflexivity; structure; teacher; hodnocení; modernizace; Sociální reflexivita; struktura; učitel; změna; známkování; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/148682