Název:
Osobnost a dílo Václava Havla ve výuce češtiny pro cizince
Překlad názvu:
Václav Havel's personality and work in teaching Czech for foreigners
Autoři:
Boumová, Eliška ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá oblastí reálií ve výuce češtiny jako cizího jazyka. V prvních kapitolách shrnuje přístupy k začleňování reálií do výuky, k vymezení jejich pojmu a role v jazykovém vyučování a zabývá se jejich klasifikací pro potřeby uchopení tematických kontextů sledovaného tématu. Dále pak pracuje s příkladem konkrétní historické osobnosti Václava Havla: na základě analýzy rozhovorů s lektory práce mapuje jejich zkušenosti s využíváním tohoto konkrétního tématu při zařazování českých reálií do výuky, ukazuje, na čem závisí začleňování do sylabu kurzu, jaké materiály jsou obvykle využívány a zda jsou pro lektory dostupné, jaký má téma Václava Havla potenciál pro výuku a jaká úskalí může zařazování tohoto typu reálií do výuky sebou nést. Pohled na téma Václava Havla ve výuce jazyka doplňují analýzy rozhovorů se studenty a vybraných didaktických materiálů (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština pro cizince A1/A2, B1, B2), které byly lektory identifikovány jako základní osy sylabu a od nichž se odvíjí míra využívání témat spojených s reáliemi ve výuce češtiny pro cizince a jejich výběr. Analyzována byla také Česká čítanka a pracovní list Václav Havel - Bariéra jako zdroje používané při výuce zaměřené přímo na osobnost a dílo Václava Havla....The subject of this diploma thesis is the use of cultural topics as part of the teaching of Czech as foreign language. Its first chapters summarize approaches towards the incorporation of these topics into the language classes, their definition and role in teaching the language, and their classification for the purposes of understanding the thematic context of a given theme. The next part of this thesis builds upon the example of a concrete historical figure, Vaclav Havel. Through an analysis of interviews held with teachers, the thesis maps their experience with the introduction of this concrete topic as part of Czech cultural topics incorporated into their classes, shows the factors on which incorporation of these topics in the class syllabus depends, shows what materials are typically used, whether or not they are accessible to the teachers, what potential the topic of Vaclav Havel holds in the teaching of the language, and what difficulties the incorporation of cultural topics of this type in the teaching of the language may entail. The overview of the utilization of the topic of Vaclav Havel in the teaching of Czech is complemented by analyses of interviews held with students and selected didactic materials (Basic Czech I, II, III; Čeština expres 1, 2, 3, 4; Česky krok za krokem 1, 2; Čeština...
Klíčová slova:
čeština jako cizí jazyk|reálie|Václav Havel|rozhovory|analýza didaktických materiálů; Czech as a foreign language|cultural studies|Václav Havel|interviews|analysis of didactic materials