Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Analýza vizuálních reprezentací zařazených v tematickém celku Organické sloučeniny v učebnicích chemie pro základní školy
Original title:
Analýza vizuálních reprezentací zařazených v tematickém celku Organické sloučeniny v učebnicích chemie pro základní školy
Translated title:
Analysis of visual representations included in the Organic compound topics in lower-secondary chemistry textbooks
Authors:
Chlumecká, Lenka ; Rusek, Martin (advisor) ; Vojíř, Karel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na analýzu vizuálních komponentů v tématech spadajících do tematického celku Organické sloučeniny v učebnicích chemie základních škol s aktuálně platnou schvalovací doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. V první části se autorka zabývá teorií, validací, vývojem a výzkumem učebnic. V dalších částech se přes cíle a metody dostává až k výsledkům a závěrečnému hodnocení. Cílem této práce bylo porovnání daných učebnic chemie z hlediska vizuálií a přechodů mezi úrovněmi reprezentací jednotlivých komponentů. Analýza byla provedena dle upravené metody N. Zupanc umožňující objektivní komparaci učebnic a vybraných kapitol mezi sebou i samostatně. Mezi kvalitněji didakticky zpracované učebnice patří ty, které byly vydány po zavedení současného kurikula, tedy konkrétně obě učebnice nakladatelství Nová Škola a Fraus. Rozdíly mezi učebnicemi, které vydala tato dvě nakladatelství, jsou spíše na úrovni jednotlivých kapitol, podkapitol a přechodů mezi vizuáliemi než v učebnicích jako celku. Menší kvalitu didaktického zpracování vykazují učebnice nakladatelství Prodos a Fortuna. Sledování přechodů mezi vizuáliemi na jednotlivých úrovních je nezbytné kvůli názornosti a lepšímu pochopení chemických jevů žáky. Výsledek této práce, který je...The submitted bachelor's thesis focuses on the analysis of visual components in the themes subsumed under the thematic area of Organic compounds in lower-secondary-school chemistry textbooks granted with a valid approval clause from The Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic. In the first part, the author deals with the theory, validation, evolvement and research of the textbooks. In the other parts, the author achieves the results through set out objectives and methods and offers a final evaluation. The conducted analysis is based on an altered method of Slovenian author N. Zupanc and provides an objective comparison of different textbooks and their selected chapters. The aim of this thesis is comparison of chosen chemistry textbooks from the point of their visuals and transitions between levels representing individual components. The textbooks, which were published after the introduction of the current curriculum, are considered to be processed didactically better - those are the two textbooks published by Nová Škola and Fraus. The differences between these two textbooks are rather on the level of chapters, subchapters and transitions between the visuals more than between the textbooks as a whole. The disparity between the textbooks as a whole is clear when comparing the...
Keywords:
chemistry education; nonverbal elements; Textbook analysis; textbooks comparison; Analýza učebnice; nonverbální prvky; porovnání učebnic; výuka chemie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150260