Original title:
Návratnost vyššího vzdělávání: Srovnání USA a Evropy
Translated title:
Returns to higher education: Comparison of the USA and Europe
Authors:
Patera, Lukáš ; Pertold-Gebicka, Barbara (advisor) ; Palanská, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis examines returns to education in the USA and Germany and provides a side-by- side comparison of the results. An OLS regression is run based on an adjusted Mincer equation with added controlling variables and dummy variables for the highest achieved education degree rather than years of schooling. The results show that higher investment in education needed in the USA yields considerable higher returns than in Germany and also show differences in the impact of potential experience in both countries. However when looking at accumulated earnings including direct costs in form of tuition fees in the USA, the higher returns are diminished, especially in the early stages of life.Tato práce zkoumá návratnost vzdělávání ve Spojených Státech Amerických a v Německu a nabízí přehledné srovnání výsledků. OLS regrese je provedena na základě upravené Mincerově rovnice s přidanými nezávislými proměnnými a s umělými proměnnými nejvyššího dosaženého vzdělání namísto počtu let vzdělávání. Výsledky ukazují, že větší investice potřebná pro vyšší vzdělání v USA přináší značně větší návratnost než v Německu a také ukazuje rozdíly vlivu potenciální pracovní zkušenosti na mzdu v obou zemích. Když se však podíváme na celkové příjmy a započteme přímé náklady ve formě školného v Amerických univerzitách, vyšší návratnost je podstatně znegována, především v prvních fázích života.
Keywords:
educational system; Europe; higher education; mincer equation; Returns to education; USA; educational system; Europe; higher education; mincer equation; Returns to education; USA
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147794