Název:
Pracovní spokojenost učitelů angličtiny v České republice
Překlad názvu:
Job Satisfaction of English Teachers in the Czech Republic
Autoři:
Altınkalp, İrem ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Zvírotský, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Despite the burgeoning interest in foreign language learning and teaching practices, the research on English teachers' job satisfaction has remained rather scarce, particularly in the Czech context. The current diploma thesis, hence, has aimed to provide insights into the determinants of job satisfaction, with respect to English teachers working at primary and secondary schools. The thesis is categorized into two parts, a theoretical part and a practical part. The theoretical part of the study covers the term job satisfaction. It identifies and analyzes existing research to present definitions and major theories and to provide guidance and basis for the research. Then, it expounds both international and Czech literature on job satisfaction among teachers, highlighting the need for conducting the research. The practical part displays the methodology, covering data collection tools and the sample selection. Next, the findings are presented and discussed to shed light on the issue and to recommend adjustments in the subject matter to improve and prosper English language education in the Czech Republic. KEYWORDS Job satisfaction, English teachers, Czech Republic, primary schools, secondary schools, English teachers' salaryNavzdory vzrůstajícímu zájmu o studium cizích jazyků a výukové postupy je výzkum pracovní spokojenosti učitelů angličtiny, zejména v českém kontextu, poměrně vzácný. Cílem této diplomové práce je poskytnout pohled na determinanty pracovní spokojenosti, pokud jde o učitele angličtiny působící na základních a středních školách. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část zahrnuje pojem "pracovní spokojenost". Identifikuje a analyzuje existující výzkum, předkládá definice a hlavní teorie a poskytuje vodítko a základ pro výzkum. Poté vysvětluje mezinárodní i českou literaturu o pracovní spokojenosti učitelů a zdůrazňuje potřebu provádění výzkumu. Praktická část popisuje metodologii výzkumu zahrnující nástroje pro sběr dat a výběr vzorku. Dále jsou prezentovány a diskutovány závěry studie, které osvětlují danou problematiku a doporučují změny pro podporu výuky anglického jazyka v České republice. KLÍČOVÁ SLOVA pracovní spokojenost, učitelé angličtiny, Česká republika, základní školy, gymnázia, platy učitelů angličtiny
Klíčová slova:
gymnázia; platy učitelů angličtiny; pracovní spokojenost; učitelé angličtiny; základní školy; Česká republika; Czech Republic; English teachers; English teachers' salary; Job satisfaction; primary schools; secondary schools