Název:
Porovnání vybraných oborů vzdělávací oblasti Člověk a příroda českého kurikula RVP ZV s integrovaným předmětem Přírodní vědy v evropských kurikulech
Překlad názvu:
Comparison of selected disciplines of educational area Man and Nature of the Czech curriculum with the integrated subject Natural Sciences in European curricula
Autoři:
Blaško, Michal ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vzdělávací politika patří k důležitým cílům každé země, neboť má vliv na život a uplatnění jejích obyvatel. V České republice je povinné vzdělávání definováno Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), přičemž přírodovědné vzdělávání je stanoveno ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Ta je sice rozdělena do jednotlivých vzdělávacích oborů, ale umožňuje svým rámcovým pojetím integrovat obsah oborů dle uvážení školy. Dlouhá desetiletí však byly přírodní vědy na většině základních škol vyučovány odděleně, a tak jsou případné snahy o integraci zatíženy chybějícími příklady dobré praxe. Cílem této práce je proto porovnat vzdělávací obsah oblasti Člověk a příroda českého RVP ZV a integrovaných přírodovědných kurikul vybraných evropských zemí na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 2), vytipovat témata, která jsou v těchto kurikulech zařazována navíc a mohou tak být inspirací (ve smyslu policy learning), jaká integrující témata zařazovat do přírodovědného vzdělávání žáků základních škol. Teoretická část diplomové práce popisuje integraci přírodních věd, jak z pohledu historického, tak z hlediska tvorby kurikula. Představeny jsou teoretické modely, popisující různé úrovně integrace, doplněné o porovnání výhod a limitů tohoto pedagogického přístupu k výuce přírodních věd....Education policy is one of the important goals of any country, as it affects the lives and employment of its people. Compulsory education in the Czech Republic is defined by the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE), with science education set out in educational area called Man and Nature. Although this is divided into individual educational fields, its framework concept allows the content of the fields to be integrated according to school programme. However, science has been taught separately in most basic schools for several decades, and any integration efforts are burdened by a lack of examples of good practice. The aim of this paper is therefore to perform comparative analysis of the educational area Man and Nature of the Czech FEP BE and integrated science curricula of selected European countries at the level of lower secondary education (ISCED 2). The analysis identifies topics that are included in foreign curricula but not in Czech curriculum and can thus be an inspiration (in the sense of policy learning), what integrative topics to include in the science education at basic schools. The theoretical part of the thesis describes the integration of natural sciences, both from a historical and curriculum development perspective. Theoretical models describing different...
Klíčová slova:
analýza dokumentů; integrovaná výuka přírodních věd; ISCED 2; komparace kurikul; RVP ZV; curricula comparison; document analysis; FEP BE; ISCED 2; science integrated education