Original title:
Outdoorová matematika v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11 - 15 let
Translated title:
Outdoor Mathematics in the context of city Plzeň for pupils 11 - 15 years old
Authors:
Brabcová, Eliška ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Novotná, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této diplomové práce je outdoorová výuka matematiky pro žáky ve věku 11- 15 let v kontextu města Plzně. Hlavním cílem bylo navrhnout sérii aktivit outdoo- rové matematiky pro druhostupňové žáky. Je poukazováno na prostor uvnitř Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZP) k využití mezioborové integrace a mezipředmětových vazeb, pro které může být outdoorová výuka vhodnou. Práce shr- nuje poznatky ohledně motivace, určuje specifika matematiky jako vyučovacího předmětu a vyzdvihuje konstruktivistické zásady vyučování v kontextu výsledků šetření České školní inspekce v oblasti matematiky. Jsou zde shrnuty nejvýznamnější překážky a přínosy outdo- orové výuky jako i její koncepce a několik málo ze snadno dostupných zdrojů inspirace pro outdoorovou matematiku pro žáky druhého stupně. Navržené aktivity popsané v praktické části práce jsou na míru ušity konkrétním místům města Plzně, odkazují se na očekávané výstupy RVP ZV a spojují vybraná matematická témata v jeden celek společně se zvoleným venkovním prostředím. Práce chce upozornit na pozitiva outdoorové výuky především ve spojení s potenciálním motivačním přínosem, který je jedním ze...The subject of this thesis is outdoor mathematics education for pupils aged 11- 15 in the con- text of the city of Pilsen. The main aim was to design a series of outdoor mathematics activities for lower secondary education students. A reference is made to the space within the Framework Educational Programme for Basic Education for the use of interdisciplinary integration and cross-curricular links, for which outdoor learning can be suitable. The work summarizes the findings on motivation, identifies the specifics of mathematics as a teaching subject and highlights the constructivist principles of teaching in the context of the results of the Czech School Inspectorate's investigation into mathematics.The most important barriers and benefits of outdoor education are summarised here as well as its conception and a few of the readily available sources of inspiration for outdoor mathematics for lower secondary education pupils. The designed activities described in the practical part of the thesis are tailored to specific locations of the city of Pilsen. They refer to the expected outcomes of the Framework Educational Programme for Basic Education and combine the selected mathematical topics into one piece together with the chosen outdoor environ- ment. The thesis highlights the positives of outdoor...
Keywords:
mathematics overlap and other domains; outdoor mathematics; outdoorová matematika; přesahy matematiky;
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150537