Original title:
Analýza koherence sportovní diplomacie v ČR v komparaci s Maďarskem
Translated title:
Analysis of coherence of sports diplomacy in comparison with Hungary
Authors:
Ebertová, Tereza ; Doktor, Martin (advisor) ; Janák, Vladimír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Analýza koherence sportovní diplomacie v ČR v komparaci s Maďarskem Cíl: Cílem bakalářské práce je na základě získaných informací a provedených analýz zjistit, jak instituce v České republice a v Maďarsku využívají pořadatelství velké sportovní události k prezentaci v oblasti sportovní diplomacie. Metody: V bakalářské práci byly využity kvalitativní metody, pomocí kterých byla získána potřebná data. Jednalo se jak o analýzu sekundárních dat, která byla provedena z interních zdrojů, jež byly k účelům této práce poskytnuty, tak o nestrukturované rozhovory, které byly využity pro komunikaci s vybranými členy Českého i Maďarského olympijského výboru. Všechny tyto metody byly nakonec zkompletovány a nashromážděná data byla aplikována do komparativní analýzy. Výsledky: Výsledky práce dokazují vysokou míru prezentace značky státu skrze organizaci mezinárodní sportovní události v obou případech proběhlých EYOF. Zároveň je z výsledků patrné, že Maďarsko dokázalo k prezentaci své značky využít více prvků než Česká republika. Ovšem ani v jednom ze zkoumaných případů nedošlo k maximálnímu využití všech do komparace zařazených aspektů k prezentaci značky státu. Klíčová slova: sportovní diplomacie, nation branding, aktér, nástroj, cílTitle: Analysis of coherence of sports diplomacy in the Czech Republic in comparison with Hungary. Objectives: The aim of the bachelor's thesis is based on the information obtained and analyzes to find out how institutions in the Czech Republic and Hungary use the organization of large sporting events to present in the field of sports diplomacy. Methods: The bachelor's thesis used qualitative methods, which were used to obtain the necessary data. It was both an analysis of secondary data, which was performed from internal sources, which were provided for the purposes of this work, and unstructured interviews, which were used to communicate with selected members of the Czech and Hungarian Olympic Committees. All these methods were finally completed and the collected data were applied to the comparative analysis. Results: The results of the work prove the high degree of presentation of the state brand through the organization of an international sporting event in both cases of EYOF. At the same time, the results show that Hungary was able to use more elements than the Czech Republic to present its brand. However, in none of the examined cases was the maximum use of all aspects included in the comparison for the presentation of the state brand. Keywords: sport diplomacy, nation branding, partaker,...
Keywords:
goal; nation branding; partaker; sport diplomacy; tool; aktér; cíl; nation branding; nástroj; sportovní diplomacie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147605