Název:
Mediální obraz tloušťky v tištěných médiích v kontextu konstrukce ideálu těla
Překlad názvu:
Media image of adiposity in context of ideal body construction
Autoři:
Belušová, Dana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Sloboda, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá rozporem nárůstu tloušťky na jedné straně a ideálem těla prezentovaným v médiích na straně druhé. Současný mediální diskurz klade obrovský důraz na význam štíhlého těla a vzhledu vůbec, což může způsobovat poruchy vnímání vlastního těla (body-image distortions) a nespokojenost s vlastním tělem (bodydissatisfaction), v honbě za nedosažitelným ideálem. V tomto kontextu analyzuji mediální obraz tloušťky v časopisech Vlasta, Cosmopolitan a Bravo. Analýza ukázala, že časopis Vlasta konstruuje, vzhledem k věku svých čtenářek, pasivní strategie zvládání tloušťky. Časopis není vzhledově schematický, neboť nekonstruuje osobnost ženy jen prostřednictvím vzhledu. Časopis Cosmopolitan konstruuje tloušťku jako "nežádoucí" a bojuje s ní převážně aktivními strategiemi - cvičením. Svým čtenářkám poskytuje ambivalentní poselství, když jasně stanovuje štíhlý ideál těla, ale zároveň deklaruje podporu přirozeného těla. Bravo konstruuje aktivní strategie zvládání tloušťky, přičemž genderově definuje ideál těla.The paper deals with the discrepancy between the increase of obesity on one side and the idealized body images presented in media on the other side. The current media discourse emphasizes the importance of slimness and the appearance which could cause body-image distortions and the body-dissatisfaction while trying to achieve unattainable ideal body. In this context I analyze the media image of adiposity in magazines of Vlasta, Cosmopolitan and Bravo. As the analysis showed Vlasta considers the age of its readers while coping with adiposity by the passive strategies. The magazine is not appearance schematic, because it doesn't construct the women's personality through the appearance. Cosmopolitan designs the adiposity as a ,,not desirable" and fights it by the active physical strategies. Their readers are however supplied with ambivalence messages when the clearly stated thin ideal is confronted by the magazine's support to the natural body. Bravo constructs active strategies in coping with adiposity, while setting the body ideal by the gender.