Název:
Víceúrovňové strukturální modelování postojů k tělesné výchově: Metodologická východiska
Překlad názvu:
Multilevel structural analysis of the attitudes toward physical education: Methodological considerations
Autoři:
Pecha, Ondřej ; Blahuš, Petr (vedoucí práce) ; Víšek, Jan Ámos (oponent) ; Hagtvet, Knut (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] SOUHRN Předložená disertační práce je metodologickou studií, ve které je prezentováno víceúrovňové strukturální modelování (VSM) jako vhodná metodologie v případech, ve kterých se výzkumník zabývá identifikací teoretických konceptů u závislých objektů pozorování. V našem případě se jednalo o měření postojů k tělesné výchově (PTV) u středoškolských studentů (n = 1157). Studenti dále patřili do skupin (m = 87), které měly společnou výuku tělesné výchovy. Při dvojúrovňové revalidizaci PTV bylo zjištěno, že faktorové struktury na vnitroskupinové (studenti) a meziskupinové úrovni jsou různé. Na vnitroskupinové úrovni byla potvrzena Wearova čtyřfaktorová teorie PTV, nicméně výsledky rovněž naznačují přítomnost dvou dalších faktorů, které souvisí s pozitivní a negativní orientací výroků v inventáři PTV. Na meziskupinové úrovni neexistovala teorie o struktuře inventáře PTV, protože ten byl původně vyvinut pouze pro měření PTV na vnitroskupinové úrovni. Výsledný třífaktorový model vykazoval na meziskupinové úrovni jen částečnou shodu s daty. Analýza dat byla rozdělena na čtyři případy: (1) data jsou jednoúrovňová a intervalová, (2) data jsou jednoúrovňová a ordinální, (3) data jsou víceúrovňová a intervalová, (4) data jsou víceúrovňová a ordinální. Odhadnuté parametry a jejich střední chyby byly porovnány a bylo...The present thesis introduces multilevel confirmatory factor analysis (MCFA) as an appropriate methodology to use when data are hierarchically structured and an identification of theoretical concepts of a given inventory is desired. The main purpose of this thesis is to introduce all possible methods and issues which are connected with attitude research. The MCFA methodology is demonstrated on the example of the attitudes toward physical education (ATPE). Data were collected from high school students (n = 1157) nested within PE classes (m = 87). A different factor structure of ATPE was determined at the student level (within-group) and at the PE class level (between-group). At the within-group level, Wear's four-factor theory of ATPE was confirmed. However, the existence of two wording factors (positive and negative) and the school PE-related factor was indicated. At the between-group level, the resulting three-factor model exhibited only a marginal fit. The structure of theoretical concepts and their indicators was indistinct, because the items were originally developed to measure ATPE at the within-group level. The analysis included four cases: (1) single-level continuous, (2) multilevel continuous, (3) single-level ordinal, and (4) multilevel ordinal. All four approaches were compared in terms...