Original title:
Výzva k životu - jak znovu začít s diabetem
Translated title:
Challenge to like - how to resume with diabetes
Authors:
Tvrdíková, Lucie ; Šmídová, Olga (advisor) ; Vodochodský, Ivan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Výzva k životu - jak znovu začít s diabetem" se věnuje zařazení diabetu do života takto postižených jedinců. Diabetes jako chronická nemoc je stále stigmatem a způsobuje pacientům problémy a omezení, ale díky technickému pokroku v medicíně mají diabetici možnost přizpůsobit svůj život nemoci tak, že se neodlišují od zdravých lidí. K zvládání tohoto onemocnění pomáhá v dnešní době diabetikům mnoho technických pomůcek, které jsou stále účinnější a nenápadnější a umožňují diabetikům řešit některé problémy ihned a bez přítomnosti lékařů. I přes tyto možnosti jsou diabetici, kteří své onemocnění nezvládají a v jeho důsledku trpí potížemi, které špatně léčený diabetes způsobuje. Tato práce se na základě deseti příběhů diabetiků bude snažit ilustrovat, jaké faktory a strategie vedou k tomu, že diabetik zařadí nemoc do svého života a smíří se s níBachelor thesis "Challenge to life - how to resume with diabetes" attend to integrating diabetes into everyday life of patients with this disease. Diabetes is chronic ailment which is still stigma and it causes problems and limitations to the patients, but thanks to technical advance in medicine diabetics can adapt their life to the disease without the others knowing about it. To manage with this disease there is many technical instruments which can help diabetics nowadays. It is more efficient and inconspicuous and it makes diabetics possible to solve some problems immediately without doctors. But there are still patients who think of diabetes as uncontrollable and smart from problems which can diabetes implicate. This work tries to illustrate on narratives of ten diabetics, which factors and strategies give rise to fact, that diabetic can integrate disease into his life and put up with it.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147273