Original title:
Problematika výuky morální výchovy na českých školách
Translated title:
The issue of moral education in Czech schools
Authors:
Šťastná, Kamila ; Sokol, Jan (advisor) ; Pelcová, Naděžda (referee) ; Haškovcová, Helena (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilematThe thesis deals with moral (ethical) education in Czech schools. It tries to extend the current complementary discipline of ethical education by the Konstanz Method of Dilemma- Discussion (hereinafter KMDD) whose objective is to develop moral competence. For this purpose, it follows the tradition of moral education in Czech schools and pays attention to the diversity of the concept of moral education. It introduces the main psychological backgrounds of moral education and also the theories that focus on the "measurement" of morality. The thesis analyses the contemporary Czech concept of ethical education, maps the situation of moral education with respect to our neighbours, and then presents the Konstanz Method of Dilemma-Discussion. Part of the dissertation is its research section in which Czech pupils were subjected to a KMDD examination through research. Keywords: moral education, ethics education, method, concept, tradition, measurement of morality, Konstanz Method of Dilemma Discussion
Keywords:
concept; ethics education; Konstanz Method osf Dilemma Discussion; method; moral education; tradition,measurement of morality; etická výchova; koncept; Kostnická metoda diskutování dilemat; metoda; morální výchova; tradice,měření morálky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63147