Název:
Stres u vysokoškolských studentů: příčiny a copingové strategie
Překlad názvu:
Stress among university students: causes and coping strategies
Autoři:
Hošková, Anna ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou stresu u vysokoškolských studentů a studentek. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou hlavní zdroje stresu u vysokoškolských studujících, jaké copingové strategie studující používají k jeho zvládání, a jak jsou tyto strategie efektivní. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část práce se věnuje charakteristice vysokoškolského studenta, specifikaci terciálního vzdělávání a změnám vysokého školství ve 21.století. Definuje pojem stres, jeho teoretické přístupy, druhy stresu a reakce na něj. V další části se bakalářská práce zabývá existujícími výzkumy stresu u vysokoškolských studentů a akademickými stresory. Následně se věnuje představení pojmu coping, adaptace a prezentování modelů copingu. Praktická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů se studenty identifikovat hlavní příčiny stresu a copingové strategie u vybraného vzorku českých vysokoškolských studentů a studentek. Data získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti studujícími vysokých škol a následně analyzována metodou Interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Klíčová slova Stres, univerzita, vysokoškolští studenti, copingové strategie, well-being studentůThis bachelor thesis focuses on stress in university students. The aim of the thesis is to examine what are the main sources of stress experienced by university students, what are coping strategies students use to cope with stress, and whether these strategies are effective. The bachelor thesis is divided into two parts. The theoretical part of the thesis discusses characteristics of university student population, the specification of tertiary education and changes in higher education in the 21st century. It defines the concept of stress, its theoretical approaches, types of stress and reactions to it. In the next part, the bachelor thesis presents the existing research on stress in university students and academic stressors. Subsequently, the thesis introduces the concept of coping, adaptation and presentation of coping models. The practical part of the work involves qualitative research, the aim of which was to use interviews with students to identify the main causes of stress and coping strategies in a selected sample of Czech university students. Data were obtained vie semi-structured interviews with five university students and then analyzed using interpretive phenomenological analysis (IPA). Key words Stres, university, students, higher education, coping strategies, student well-being
Klíčová slova:
stres|univerzita|vysokoškolští studenti|copingové strategie|well-being studentů; coping|university students|higher education|coping strategies|student well-being|university