Original title:
Pohybová gramotnost středoškoláků
Translated title:
Physical Literacy High School Students
Authors:
Humler, Martin ; Vindušková, Jitka (advisor) ; Čechovská, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Pohybová gramotnost středoškoláků Cíle: Hlavním cílem této práce je seznámit čtenáře s problematikou pohybové gramotnosti a navrhnout možnosti, kterými by mohla být užita ke zkvalitnění pedagogické praxe nejen začínajících učitelů. Práce je zaměřena na žáky střední školy, tedy na věkovou skupinu 15 až 19 let, konkrétně byla zkoumána jejich motivace k pohybovým aktivitám. Metody: V práci je použita dotazníková metoda za účelem zjištění motivace žáků střední školy k pohybovým aktivitám. Data získaná z dotazníkového šetření byla zpracována standardními statistickými metodami v programu Microsoft Excel. Teoretická část je zpracována formou literární rešerše dostupných zdrojů k tématu práce. Výsledky: Zjistil jsem, že motivace k pohybové aktivitě žáků střední školy je vyšší, než jsem očekával. Hlavním motivem k vykonávání pohybové aktivity je u žáků střední školy "vzhled". Hodnota BMI nemá vliv na výběr dominantního motivu k pohybové aktivitě. Dále jsem zjistil, že porozumění konceptu pohybové gramotnosti může významně přispět ke zkvalitnění pedagogické praxe. Klíčová slova: pohybová gramotnost, motivace, dotazník, žáci, střední školaTitle: Physical literacy of high-school students Objectives: The main objective of this thesis is to acquaint the reader with the issue of physical literacy and to suggest possibilities that could be used to improve the pedagogical practice of not only beginning teachers. The thesis is focused on high school students, so the age group of 15 to 19 years, specifically, their motivation for physical activities was examined. Methods: In the thesis it is used a method of questionnaire in order to determine the motivation of high school students for physical activities. Data obtained from questionnaire survey was processed by standard statistical methods in Microsoft Excel. The theoretical part is processed in the form of literary search of available resources on the topic of the thesis. Results: I found that the motivation for physical activity of high school students is higher than I expected. The main motive of high school students for performing physical activity is "appearance". The value of BMI does not affect the choice of the dominant motive for physical activity. I also found that understanding the concept of physical literacy can significantly contribute to improving pedagogical practice. Keywords: physical literacy, motivation, questionnaire, students, high school
Keywords:
high school; motivation; physical literacy; questionnaire; students; dotazník; motivace; pohybová gramotnost; střední škol; žáci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126959