Original title:
Vliv socio-demografických faktorů na spotřebitelské trendy v ČR
Translated title:
The Effect of Socio-Demographic Factors on Consumer Trends in the Czech Republic
Authors:
Čechová, Tereza ; Šťastná, Lenka (advisor) ; Kolář, Daniel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis examines the potential effects of various socio-demographic determinants on consumer trends in the Czech market over the years 2009- 2019. We use data from the agency Median, s.r.o., which has been researching consumer behavior since 1993. This work analyzes dependent categorical variables that define potential consumer trends and represent answers of respondents or households. We utilized an ordinal logistic regression for the analysis, which we subsequently tested by Brant's test. Statistically significant results from the models are similar to the results in previous studies. Specifically, during the years 2009-2019, the interest in recycling increases, people tend to buy organic food more often, and spending on Czech products decreases slightly (especially in 2018 and 2019), and people tend to spend more money on vacation. For example, the bachelor thesis shows that women have a greater tendency to buy organic products and Czech food than men and, at the same time, recycle more often than men. Furthermore, new variables are examined in regards to observed trends. Such variables are the number of persons employed in the household and the ABCDE classification. Overall, the main contributions of this thesis are Czech consumer preferences and trends over eleven years and detailed...Práce zkoumá potenciální vlivy různých socio-demografických determinantů na spotřebitelské trendy na českém trhu v rozmezí let 2009-2019. Používáme data od agentury Median, s.r.o., která provádí výzkum spotřebního chování již od roku 1993. V práci analyzujeme závislé kategorické proměnné, které reprezentující preference respondentů či domácností, a definují potenciální spotřebitelské trendy. Pro analýzu jsme použili ordinární logistickou regrese, které jsme následně otestovali Brantovým testem. Statisticky signifikantní výsledky v modelech se ztotožňují s výsledky v předchozích studiích. Konkrétně, během let 2009-2019 se zvyšuje zájem o recyklovaní, lidé častěji nakupují bio potraviny, mírně klesá zájem o české produkty (speciálně v letech 2018 a 2019) a populace utrácí více peněz za dovolenou. Bakalářská práce například ukazuje, že ženy mají větší tendenci kupovat bioprodukty a české potraviny než muži a zároveň recyklují častěji než muži. Nové proměnné, které dále zkoumáme ve vztahu ke sledovaným trendům, jsou počet zaměstnaných osob v domácnosti a ABCDE klasifikace. Konkrétně ABCDE klasifikace je proměnná, která rozděluje domácnosti do osmi skupin podle vzdělaní, příjmů a ekonomické situace domácnosti. Celkově je tato práce výjimečná tím, že sleduje české spotřebitelské preference po dobu deseti...
Keywords:
ABCDE Czech national socioeconomic classification; bioproducts; consumers behavior; consumers consumptions; czech products; global trends; ordered logit regression model; recycling; traveling
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126492