Original title:
Pojďme oživit nedávnou historii ... aneb jak na výuku soudobých dějin na středních školách
Translated title:
Let's give life to recent history ... or how to teach contemporary history in high schools
Authors:
Hofnerová, Marcela ; Mücke, Pavel (advisor) ; Vaněk, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Pojďme oživit nedávnou historii … aneb jak na výuku soudobých dějin na středních školách je pojata formou metodické příručky pro učitele středních škol, kteří by chtěli zajímavě, badatelsky a efektivně pojmout svou výuku soudobých dějin. Jsou zde nastíněny překážky, kvůli kterým se pedagogové soudobým dějinám vyhýbají, dále jsou v této práci porovnány a zhodnoceny učebnice dějepisu, jež patří mezi nejčastěji užívané při výuce na středních školách. Též je patrno, kolik prostoru je soudobým dějinám v těchto učebnicích věnováno a která témata soudobých dějin preferuje rámcový vzdělávací program. Práce je zaměřena na československé a české soudobé dějiny, k nimž předkládá možnosti využívání různých internetových platforem, jež jsou učitelům přímo určeny nebo z nich mohou čerpat inspiraci pro svou výuku. V neposlední řadě též nabízí několik aktivit zahrnujících práci s prameny či jinými dobovými artefakty, jichž lze v hodinách využít. Zároveň upozorňuje na možnosti tematických exkurzí s doplňujícím materiálem, kterými je možno výuku efektivně doplnit. V práci je představen rovněž malý výzkum, jehož úkolem je zmapování postoje učitelů dějepisu k výuce soudobých dějin.The diploma thesis entitled Let's revive recent history… or how to teach contemporary history in secondary schools is conceived in the form of a methodological manual for secondary school teachers who would like to understand their teaching of contemporary history in an interesting, research and effective way. It outlines the obstacles due to which teachers avoid contemporary history, and compares and evaluates history textbooks, which are among the most commonly used in teaching at secondary schools. It is also clear here how much space is devoted to contemporary history in these textbooks and which topics of contemporary history are preferred by the framework educational program. The work is focused on Czechoslovak and Czech contemporary history, for which it offers the possibility of using various Internet platforms, which are directly intended for teachers or from them can draw inspiration for their teaching. Last but not least, it also offers several activities involving working with sources or other period artifacts that can be used in class. At the same time, it offers the possibility of thematic excursions with supplementary material, which can be used to effectively supplement teaching. The work also presents a small research, which aims to map the attitude of history teachers to the...
Keywords:
Contemporary history; excursions; framework educational program; high school; learnbook; methodical manual; pupil; sources; teaching history; worksheets; exkurze; metodická příručka; pracovní listy; prameny; rámcový vzdělávací program; Soudobé dějiny; střední škola; učebnice; výuka dějepisu; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126689