Original title:
Logopedická terapie dyslalie u žáků prvních tříd
Translated title:
Speech therapy for dyslalia in first graders
Authors:
Beránková, Adéla ; Komorná, Marie (advisor) ; Kotvová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou komunikačních schopností u dětí mladšího školního věku. Blíže se zaměřuje na logopedickou problematiku dyslalie a s ní spojený odklad školní docházky. Teoretická část práce zahrnuje vymezení základních termínů vztahujících se k oboru logopedie, narušené komunikační schopnosti, podrobněji představuje dyslalii a na závěr shrnuje základní aspekty vstupu dítěte do školy. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum. Cílem praktické části práce je analýza problematiky dyslalie u žáků prvních tříd po ročním odkladu školní docházky. Pro zpracování výzkumného šetření byla využita forma kazuistik sledovaného souboru dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Logopedie, logopedická terapie, dyslalie, odklad školní docházky, narušená komunikační schopnostThe bachelor's thesis entitled "Speech therapy for dyslalia in first-graders" is from the field of special pedagogy. This bachelor thesis deals with the issue of communication skills in children of younger school age. It focuses on the speech therapy issues of dyslalia and the associated postponement of school attendance. The theoretical part of the work includes the definition of basic terms associated with the field of speech therapy, impaired communication skills, dyslalia described in more detail and finally summarized the basic aspects for the child's entry into school. The practical part includes qualitative research. The aim of the practical part of the work is the analysis of the issue of dyslalia in first graders after a year's postponement of school attendance. The form of case studies for the monitored group of children was used for the elaboration of the research survey. KEYWORDS Speech therapy, speech therapy, dyslalia, postponement of school attendance, impaired communication ability
Keywords:
dyslalia; impaired communication ability; postponement of school attendance; speech therapy; dyslalie; logopedická terapie; narušená komunikační schopnost; odklad školní docházky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125912