Original title:
Potenciál zavedení integrované výuky na českých školách z pohledu vybraných učitelů
Translated title:
The potential of integrated science's implementation in Czech schools in selected teachers' perspective
Authors:
Kolafová, Barbora ; Rusek, Martin (advisor) ; Bílek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá možností zařazení integrované výuky přírodovědných předmětů do českých škol z pohledu učitelů. V práci jsou uvedeny historické milníky, které měly vliv na vzdělávání na českém území i současný stav výuky přírodovědných předmětů. Vzhledem k snižujícímu se zájmu žáků o přírodní vědy, je v teoretické části práce rozvedeno několik novějších výukových strategií ověřených zahraničními výzkumy. Výzkumná část práce je pak zaměřena na názory vybraného vzorku učitelů. Zjišťována byla jejich představa o ideálním pojetí integrované výuky při jejím zavedení v České republice, dále jimi vnímané klady a zápory této formy výuky. Pro získání informací byla využita metoda tříkolové Delphi studie. V prvním kole byla pomocí otevřených otázek odhalena tvrzení učitelů na čtyři kategorie - silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby integrované výuky, která byla zařazena do druhého kola hodnocení. Také bylo v prvním kole zjišťováno ideální pojetí integrované výuky z pohledu dotazovaných učitelů. Zpracované, nejčastější výroky z prvního kola byla respondentům v druhém a třetím kole dána k hodnocení dle relevance a dalším formulačním úpravám. Výsledky práce představují nejpodstatnější body z těchto kategorií a konsenzus požadavků na vhodně realizovanou integrovanou výuku. Ideálně realizovaná...This thesis is about the possibilities of including integrated science subjects teaching at czech schools. It presents historical milestones that had an impact on education and the current state of teaching science subjects in the Czech Republic. Because of a declining interest of students in natural sciences, the several newer teaching strategies of proven foreign research are elaborated in the theoretical part of the work. The research of this work is focused on the opinions of a selected sample of teachers, which are related to their idea of the ideal concept of integrated teaching in the implementation of established in Czech schools. Another goal of the work is to reveal the pros and cons of this form of teaching. The research was conducted on a selected sample of teachers which were willing to engage in research voluntarily. The research questions should revealed teachers claims on four categories - strengths, weaknesses, opportunities and threats of integrated teaching, which was included in the second round of assessment. The ideal concept of integrated teaching from the perspective of the interviewed teachers was also identified in the first round. Data from the first round were given by respondents in the second and third rounds for evaluation according to relevance, which ranked the...
Keywords:
Delphi method; Integrated science teaching; science education; Delphi metoda; Integrovaná přírodovědná výuka; přírodovědné vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125744