Název:
Problémy žáků střední školy při řešení konstrukčních úloh
Překlad názvu:
Problems of pupils of high school in solving geometric construction exercises
Autoři:
Dyntarová, Miroslava ; Zamboj, Michal (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Problémy žák· střední školy při řešení konstrukčních úloh Autor: Miroslava Dyntarová Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: Mgr. Michal Zamboj, Ph.D., katedra matematiky a didak- tiky matematiky Abstrakt: Cílem této diplomové práce je odhalit r·zné chyby a problémy, které mohou mít žáci středních škol s konstrukčními úlohami v trojúhelníku. Práce je pro pře- hlednost rozdělena na dvě části. V teoretické části se věnujeme konstrukčním úlohám obecně, jejich r·zným metodám řešení i formálním postup·m, které doporučují středo- školské učebnice. Dále se soustředíme na množiny bod· dané vlastnosti (taktéž na ty, které jsou součástí středoškolského učiva), uvádíme jejich denice, základní vlastnosti a také úlohy, ve kterých se při řešení dané množiny bod· využívají. Naši práci jsme pro lepší porozumění jednotlivým množinám bod· i demonstrovaným úlohám dopl- nili o množství obrázk·, které autorka vytvořila v programu GeoGebra. Ve zbývající kapitole teoretické části se zabýváme představením r·zných problém· žák· při řešení konstrukčních úloh, které předpokládáme, že se během výzkumu u žák· projeví. Na ně jsme se při výzkumu soustředili. Přípravu výzkumu, jeho realizaci i analýzu sesbíra- ných dat popisujeme v praktické části. Provedli jsme výzkum s 10 žáky, kterým...Title: Problems of pupils of high school in solving geometric construction exercises Author: Miroslava Dyntarová Department: Department of Mathematics and Mathematical Education Supervisor: Mgr. Michal Zamboj, Ph.D., Department of Mathematics and Mathema- tical Education Abstract: The aim of this thesis is to reveal various errors and issues that high school students face in triangle construction problems. The thesis is divided into two parts for clarity. In the theoretical part we deal with construction problems in general and look into their various solution methods and formal procedures recommended by high school textbooks. Next, we focus on sets of points of a given property (that are part of the high school curriculum), give related denitions, basic properties and use cases. For better understanding of the demonstrated problems the thesis is lled with au- xiliary graphs made in the program GeoGebra. In the last chapter of the theoretical part, we introduce various problems that are expected to occur during geometry con- struction problem solving by students themselves. Those were the main focus of the following study. The preparation of the study, its implementation and subsequent ana- lysis of collected data is described in the practical part of the thesis. The study was conducted with 10 students....
Klíčová slova:
konstrukční úlohy v trojúhelníku; množiny bodů dané vlastnosti; žáci středních škol; high school students; sets of points of a given property; triangle construction problems