Název:
Využití hudební pohádky v hudebním vývoji předškolního dítěte.
Překlad názvu:
Use of musical fairy tale in the musical development of a preschool child.
Autoři:
Nosková, Terezie ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jiřičková, Jiřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Využití hudební pohádky v hudebním vývoji předškolního dítěte Bakalářská práce se zaměřuje na fenomén hudební pohádky a možnosti jejího uplatnění v hudebně tvořivém procesu. Představuje hudební pohádku jako prostředek k rozvíjení hudebních, pohybových, pěveckých, instrumentálních a výtvarných činností. Práce se zaměřuje na děti předškolního věku. Stručně charakterizuje jejich vývoj z hlediska rozvoje hudebních schopností. Představuje pohádku jako cestu ke kreativním činnostem. Teoretická část je zaměřena na hudební pohádku, její funkce, porovnání s lidovou pohádkou a historický exkurz. Dále se zabývá, z hlediska hudební vývoje, stručnou charakteristikou dítěte ve věku 5 až 6 let. Ukazuje také na výchovný aspekt pohádky a kompetence, které můžeme u dítěte skrze tento hudebně dramatický žánr rozvíjet. Praktická část práce přináší projekt hudební pohádky realizovaný v Mateřské škole Telč. Cílem práce je zrealizovat paletu činností a skrze hudební oblasti naplnit cíle všech pěti vzdělávacích oblastí Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV)1 KLÍČOVÁ SLOVA Hudební pohádka, děti, mateřská škola, hudba, pohádka 1 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2021-01-07]. Dostupné na...Title of thesis: Use of musical fairy tale in the musical development of a preschool child The bachelor's thesis focuses on the phenomenon of musical fairy tales and possibilities of its application in the musically creative process. It represents a musical fairy tale as a mean to develop musical, physical, singing, instrumental and art creative activities. The work focuses on preschool children. It briefly characterizes their development in terms of the development of musical abilities. It presents a fairy tale as a way to creative activities. The theoretical part focuses on the musical fairy tale, its functions, comparison with folk tales and historical excursion. Moreover, it explains the developmental psychology of a child aged 5-6 years and the specifics for a given age, especially in terms of musical development. It also points to the educational aspect of the fairy tale and competence, which can be developed in the child through this musically dramatic genre. The practical part reveals the project of a musical fairy tale, which was carried out in the Kindergarten Telč. The goal of the work is to demonstrate variety of activities and through the music areas to fulfill goals of all five educational areas of the Framework Education Programme for Preschool Education (FEP PE). KEY WORDS Musical...
Klíčová slova:
děti; hudba; hudební pohádka; mateřská škola; pohádka; children; fairy tale; kindergarten; music; musical fairy tale