Original title:
Hudební činnosti v mezinárodních mateřských školách v Praze
Translated title:
Musical Activities In The International Pre-Schools in Prague
Authors:
Gajdová, Magdalena ; Kmentová, Milena (advisor) ; Jiřičková, Jiřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá hudebními činnostmi dětí v předškolním věku, které navštěvují mezinárodní školy v Praze, řídící se britským kurikulem. Cílem práce je vytvořit a ověřit materiál hudebních činností na podporu rozvoje slovní zásoby v angličtině i češtině, vhodný pro zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem, s komunikační bariérou a v adaptačním období, a nabídnout tento soubor konkrétních činností učitelkám hudební výchovy v českých i v mezinárodních školách. Teoretická část porovnává odlišnosti v českém a britském kurikulu pro hudební výchovu v předškolních zařízeních. Vymezuje pojem adaptační proces a popisuje jeho průběh v českém a mezinárodním prostředí. Dále se zabývá úlohou hudby v tomto procesu a blíže popisuje projektové učení a hudební integrativní projekt. Jako teoretické východisko pro praktickou část podrobněji řeší hudební pohádku, múzické faktory řeči a slabičnou strukturu češtiny a angličtiny. Poukazuje na rozdílná pojetí hudebních pohádek. Praktická část popisuje cíle, metody a průběh akčního výzkumu zaměřeného na realizaci vytvořené autorské hudební pohádky v anglickém a českém jazyce a dále reflektuje a vyhodnocuje výsledky výzkumu. Část výzkumu se podrobněji věnuje i hudebním činnostem zaměřeným na rozvoj slovní zásoby. Některé činnosti jsou také propojené s ukázkami...This work analyses music activities of English-speaking children of pre-school age, attending international schools in Prague, following the British Curricula. The goal of this work is to develop and to validate teaching materials of musical activities, supporting children with different native languages from the language of the teaching material, those in transition period, and those with communication barriers, and to offer concrete implementation strategies for teachers of music in both Czech and international schools. The theoretical part compares Czech and British music curricula for pre-school children. It defines terms such as transition period and describes its course in Czech and international environments. Furthermore, it addresses the role of music during this stage of development and explains the concepts of project-based learning and music integration project. As theoretical underpinning for the practical portion, the work offers detailed discussion of musical factors, syllabic structure both in English and Czech language, and the variations in interpretation of musical fairy tales. The practical part describes the goals, methods, and procedures of the action research focused on the implementation of the musical fairy tale in Czech and English, as well as reflection and evaluation of...
Keywords:
bilingualism; child with a different native language from the language of the teaching material; international school; multilingualism; music fairy-tale; music integration project; musical factors; PBIS; project-based learning; transition period; adaptační proces; bilingvismus; dítě s odlišným mateřským jazykem; hudební pohádka; hudebně integrativní projekt; mezinárodní školy; multilingvismus; múzické faktory; PBIS; projektové učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125859