Original title:
Lidová píseň jako prostředek propojení huebební výchovy s jinými vzdělávacími oblastmi na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Folk song as an instrument of interconnecting music with other educational areas at primary school.
Authors:
Radová, Lucie ; Veverková, Jana (advisor) ; Váňová, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá lidovými písněmi a jejich zapojením do vyučování nad rámec hudební výchovy. Je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část se zabývá lidovými písněmi a jejich využitím ve školách. Obsahuje rozbor lidových písní v učebnicích pro 1. stupeň základních škol od nakladatelství SPN. Pro úplnost teoretických východisek práce předkládá obecné vysvětlení pojmu integrace. Zaměřuje se na tematickou výuku, jež je stěžejní metodou propojování předmětů této práce. Představuje vzdělávací oblasti vycházející z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a práci s lidovou písní. Praktickou část tvoří návrh pěti dvouhodinových bloků, jeden pro každý ročník prvního stupně, jež pomocí využití lidové písně propojují dva vyučovací předměty. Ty tvoří nejen propojovací prostředek, ale také jsou vnímány jako východiska celých aktivit a informační zdroje. Každý vyučovací blok obsahuje podrobnou přípravu s didaktickými poznámkami a hypotézami. V přílohách se nacházejí hotové přípravy vložené do přehledných tabulek se všemi materiály a úlohami.The diploma thesis deals with folk songs and their involvement in teaching beyond music education. It is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with folk songs and their use in schools. It contains an analysis of folk songs in textbooks for the 1st grade of primary schools published by SPN publishing house. For the completeness of the theoretical basis, the diploma thesis presents a general explanation of the concept of integration. It focuses on thematic teaching, which is a key method of connecting the subjects of this work. It presents educational areas based on the Framework Educational Programme for Basic Education and work with folk songs. The practical part consists of the design of five two-hour teaching blocks, one for each year of the first grade, which, through the use of folk song, connect two subjects. These not only form a connecting means, but are also perceived as the starting points of all activities and information sources. Each teaching block contains detailed preparation with didactic notes and hypotheses. The appendices contain the finished preparations inserted into clear tables with all materials and tasks.
Keywords:
educational areas; Folk song; integration; interconnection; teaching blocks; integrace; Lidová píseň; propojování; vyučovací bloky; vzdělávací oblasti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125610