Original title:
Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce
Translated title:
Problematics of Spelling Soft and Hard Consonants in Teaching
Authors:
Suchánková, Markéta ; Hájková, Eva (advisor) ; Doležalová, Eliška (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce se zabývá danou problematikou v rámci učiva druhého ročníku základní školy. Hlavním cílem práce bylo naučit žáka ortografickým pravidlům se vztahem k dané problematice a jejich aplikaci. Teoretická část popisuje postavení souhlásek v českém jazyce, postavení problematiky ve výuce a úskalí terminologie. Dále popisuje psychomotorický vývoj dítěte. Součástí teoretické části je také analýza výkladu a procvičování v učebnicích českého jazyka pro druhý ročník základní školy. Předmětem praktické části bylo vytvořit a aplikovat alternativní výukovou metodu a naučit žáka používání měkkých a tvrdých i/y po pravopisně měkkých a tvrdých souhláskách. Šetření probíhalo se žáky druhého ročníku základní školy formou aplikace alternativní učební metody vytvořené na základě syntézy poznatků z teoretické části. Zúčastnilo se ho 21 žáků po dobu 22 vyučovacích hodin. Na začátku a na konci bylo provedeno testování, průběžné testování probíhalo po úsecích probrané látky. Součástí šetření bylo i testování žáků pátého a sedmého ročníku s cílem zmapovat současný stav znalostí dané problematiky. Hlavní předpoklad, že lze žáky naučit touto alternativní metodou dané problematice, se naplnil. KLÍČOVÁ SLOVA Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky,...The diploma thesis Problematics of Spelling Soft and Hard Consents in Teaching deals with the given topic within the curriculum of the second year of primary school. The main aim of the thesis was to teach pupils the orthographic rules related to the topic and their application. Theoretical part describes the position of consonants in Czech language, the position of given topic in teaching and problematics of terminology. It also describes the psychomotor development of child. Further, in theoretical part is an analysis of interpretation and practice in Czech language textbooks for the second year of primary school. The subject of the practical part was to create and apply an alternative teaching method and to teach pupils to use soft and hard i/y after spellingly soft and hard consonants. The survey was conducted with pupils of the second year of primary school in the form of application of an alternative teaching method created on the basis of a synthesis of knowledge from the theoretical part. It was attended by 21 pupils for 22 teaching hours. Main testing was performed at the beginning and at the end, continuous testing took place in sections of the subject matter. The survey also included testing of fifth and seventh grade pupils in order to map the current state of knowledge of the topic....
Keywords:
second year of primary school; spelling; Spelling Soft and Hard Consonants; teaching method; textbook analysis; analýza učebnic; druhý ročník ZŠ; pravopis; Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky; výuková metoda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125536