Název:
Návrh zajištění stavební jámy v městské části Brno-sever
Překlad názvu:
Design of retaning structure in the Brno- sever district
Autoři:
Koporec, Vladimír ; Koudela, Pavel (oponent) ; Miča, Lumír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
slo
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstrakt: [slo][eng]
Bakalárska práca sa zaoberá návrhom pažiacej konštrukcie stavebnej jamy podzemného parkoviska polyfunkčného domu v Brne a jej vplyvu na priľahlý tunel. Návrh a posúdenie pažiacej konštrukcie je vypracovaný na základe výsledkov získaných v programe GEO5. Pre detailnejšiu analýzu vplyvu navrhovanej pažiacej konštrukcie na priľahlý tunel je zhotovená numerická analýza v programe PLAXIS 2D. V rámci tejto analýzy je zhotovená štúdia vplyvu materiálového modelu (Mohr-Columb, Hardening soil a Hardening soil small) na zmenu deformácií a vnútorných síl v tunelu. Výsledky práce zobrazujú interakciu medzi navrhovanou konštrukciou a tunelom.
The bachelor's thesis deals with the design of the sheet pile construction of the construction pit of the underground car park of a multifunctional house in Brno and its impact on the adjacent tunnel. The design and assessment of the sheet pile structure is developed on the basis of the results obtained in the GEO5 program. For a more detailed analysis of the impact of the proposed sheet pile structure on the adjacent tunnel, a numerical analysis is performed in the PLAXIS 2D program. As part of this analysis, a study of the influence of the material model (Mohr-Columb, Hardening soil and Hardening soil small) on the change of deformations and internal forces in the tunnel is made. The results of the work show the interaction between the proposed structure and the tunnel.
Klíčová slova:
deformation; diaphragm wall; excavation; finite element method; GEO5; multifunctional house; numerical analysis; PLAXIS; serviceability limit state; top-down method; tunnel; ultimate limit state
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/198419