Original title:
Studie vektorování točivého momentu vozidla
Translated title:
Study of vehicle torque vectoring
Authors:
Hlaváč, Pavel ; Fojtášek, Jan (referee) ; Míša, Jiří (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vektorování točivého momentu. Toto téma se stává zajímavým až v posledních letech, jelikož nastává prudký rozvoj elektromobility. Do elektromobilů lze systém vektorování točivého momentu s zabudovat s větší lehkostí díky tomu, že se na jedné nápravě mohou vyskytovat dva motory. V této práci jsou popsány různé druhy pohonů a uskupení hnacích systémů, podrobněji jsou také popsány diferenciály. Dále je popsána dynamika vozidla při jízdě. Po dynamice vozidel je popsán samotný přínos vektorování točivého momentu. A nakonec jsou krátce zmíněny senzory a programy, pomocí kterých by šlo daný systém navrhnout a simulovat.
This bachelor thesis deals with torque vectoring. This topic has become interesting in recent years, as there is a rapid development of electromobility. Torque vectoring system can be integrated into electric vehicles with ease because there can be two motors on one axle. In this thesis, various types of drives and drivetrains are described, differentials are also covered in detail. Vehicle dynamics is also described. After the vehicle dynamics, the very benefit of torque vectoring is discussed. Finally, sensors and programs that could be used to design and simulate the system are briefly mentioned.
Keywords:
differentials; drivetrain; Torque vectoring; vehicle dynamics; diferenciály; dynamika vozidel; hnací ústrojí; Vektorování točivého momentu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198195