Original title:
Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje
Translated title:
School media-press,radio,internet:on an example of the "Olomouc" region
Authors:
Smrčková, Dana ; Jirák, Jan (advisor) Document type: Rigorous theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Školní média tvoří specifické teritorium mediální krajiny, za určitých okolností je přitom lze považovat za organizační média, jež tvoří součást občanského mediálního sektoru, nebo za média alternativní. Ze školy potom činí svébytný typ veřejné sféry. V českém prostředí má tvorba školních médií poměrně dlouhou tradici. První školní média měla formu školních nebo třídních časopisů, které se začaly objevovat v polovině 19. století. Zpočátku vznikaly především z iniciativy žáků a studentů, jejich sepjetí se školou se v průběhu času proměňovalo a bylo ovlivňováno zejména školní praxí a politickou situací. Vydávání školních časopisů tak bylo podporováno, tolerováno, postihováno i podřizováno dohledu. Produkční mediální tvorba jakožto součást zárodečné podoby mediální výchovy se objevuje až v 80. letech 20. století. Po listopadu 1989 se spektrum školních médií rozšířilo. Vedle školních a třídních časopisů a příležitostných žákovských a studentských relací ve školním rozhlasu začalo být organizováno samostatné školní rozhlasové i televizní vysílání, s rozšířením informačně komunikační techniky se objevují školní internetová média. Rozvíjí se také další školní mediální aktivity, jako je přispívání žáků a studentů na web školy nebo jejich spolupráce s profesionálními médii. V souvislosti s diskusí o potřebě...School media create specific territory of media landscape. However in certain circumstances, they can be considered as organisational media, which forms a part of civil media sector, or as alternative media. School media create from school peculiar type of public sphere too. School media production has quite long tradition in the Czech environment. First school media have a form of school or class magazines, which have appeared in the mid of 19th century. At the beginning, they were made from initiative of pupils and students. Their closeness to school has been changed and influenced by school experience and political situation through time. As a result, publishing of school magazines has been supported, tolerated, afflicted, and subordinated to supervision. Production media output as a part of incipient form of media education has not appeared until 80s of 20th century. The spectra of school media has extended after the November 1989. Firstly, the organisation of independent school radio and television broadcasts has started, besides school and class magazines and occasional student's broadcasts in school radio. Secondly, thanks to the extension of information and communicative technology, the new type, school internet media has emerged. Finally, there is the enlargement of other types of school...
Keywords:
media education; media literacy; region of Olomouc; region of Ústí nad Labem; school internet media; school magazine; school media; school media production; school radio; school television; mediální gramotnost; mediální výchova; Olomoucký kraj; Ústecký kraj; školní internetová média; školní mediální aktivity; školní média; školní rozhlasové vysílání; školní televizní vysílání; školní časopis
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35568