Název:
Didaktické apekty využití prostorového zobrazování
Překlad názvu:
Educational specifics of the spatial visualization
Autoři:
Prokýšek, Miloš Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Didaktické aspekty využití prostorového zobrazování AUTOR: Mgr. Miloš Prokýšek KATEDRA Katedra informačních technologií a technické výchovy ŠKOLITEL: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. ABSTRAKT: Předmětem zkoumání této disertační práce je fenomén prostorového zobrazování a jeho funkční specifika a možnosti z hlediska didaktiky. Studie se zabývá problematikou vymezení prostorového zobrazování jako didaktického prostředku, identifikací jeho didaktických a funkčních specifik a zkoumáním vztahu prostorového zobrazování a kognitivních procesů. V rámci práce je empiricky ověřován vliv aplikace prostorového zobrazování v procesu učení na studijní výsledky žáků v závislosti na některých složkách prostorové inteligence. Rozpracováním teorie dané specifické oblasti didaktických prostředků se práce usiluje o příspěvek k rozvoji didaktiky v kontextu rostoucího významu technologií pro podporu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA: vzdělávání, didaktické prostředky, prostorové zobrazování, didaktická specifika prostředků prostorového zobrazování, prostorová inteligenceTITLE: Educational specifics of the spatial visualization AUTHOR: Mgr. Miloš Prokýšek DEPARTMENT: Department of information technology and technology education SUPERVISOR: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc. ABSTRACT: This thesis deals with phenomena of spatial visualization, application of spatial visualization in instruction and its educational specifics. The present thesis addresses the questions of definition of spatial visualization in instruction, specification of educational specifics and exploration of the relations between spatial visualization and cognitive processes. The experimental part of the thesis is focused on relations between the form of presentation of subject matter (planar visualization and spatial visualization), spatial intelligence, or the ability of mental rotation and the results of learning at students of lower secondary (ISCED 2) school. Elaboration of the theory given field of educational means, the thesis seeks to contribute to the development of theoretical bases of pedagogy with the context of increasing importance of technology for support education. KEYWORDS: education, educational tools, spatial visualization, spatial intelligence, mental rotation ability, educational specifics
Klíčová slova:
didaktická specifika prostředků prostorového zobrazování; didaktické prostředky; prostorová inteligence; prostorové zobrazování; vzdělávání; education; educational specifics; educational tools; mental rotation ability; spatial intelligence; spatial visualization