Original title:
Současná legitimizační ekologie ve vzdělávání: pozice, vědění a kritika
Translated title:
Contemporary Educational Legitimation Ecology: positions, knowledge, and critique
Authors:
Wirthová, Jitka ; Balon, Jan (advisor) ; Veselý, Arnošt (referee) ; Fučík, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato dizertační práce se zabývá současným českým prostorem legitimizačních praktik ve vzdělávání jako proměnlivou sférou ospravedlňování a kritiky vzdělávacích cílů zakotvených v globálních transformacích vzdělávacích institucí, autonomií národních států a transnacionálních srovnávacích dat. Český legitimizační vzdělávací prostor od doby debaty o vzdělávací reformě (2004) diverzifikovaly odlišné druhy vědění a aktérů (stání, nezisková, privátní sféra). V této práci argumentuji, že legitimizační jakožto kritické jednání je dnes různými způsoby a procesy (režimy vědění, vzorce aktérství) vyváděno z tradičních jurisdikcí (státní a profesní struktury) a přesouvá se do flexibilnějších struktur, které nazývám topologiemi. V jurisdikcích zůstává většinou pasivní publikum. Nové legitimizační topologie propojují hodnoty a data a v mnohém suplují nefungující státní struktury, ovšem specifickým využívajícím odpojením zároveň i problematizují veřejnou povahu vyjednávání vzdělávacích cílů. Na základě relační ontologie a sociologických topologických studií a prostřednictvím kvalitativní vztahové analýzy legitimizačních praktik ve třech terénech (publikované normativní dokumenty, veřejné diskuse a polostrukturované rozhovory se státními i nestátními aktéry) ukazuji ve sledovaném období (2010-2019) způsoby 1)...This dissertation focuses on the current Czech space of legitimation practices in education as a variable sphere of justification and critique of educational goals rooted in global transformations of educational institutions, autonomies of the nation states and transnational comparative data. Since the debate on educational reform (2004), the Czech legitimation educational ecology has been diversified by different types of knowledge and actors (state, non- profit, private sector). In this work, I argue that legitimation as a critical action is today, in various ways and processes (knowledge regimes, patterns of actorship) derived from traditional jurisdictions (state and professional structures) and moves to more flexible structures, which I call topologies. In jurisdictions, mostly passive audiences remain. New legitimation topologies connect values and data and, in many ways, replace dysfunctional state structures, using specific disconnections, but also question the public nature of negotiating educational goals. Based on relational ontology and sociological topological studies and through a qualitative relational analysis of legitimation practices in three fields (published normative documents, public debates and semi-structured interviews with state and non-state actors) I show in the period...
Keywords:
critique; expert knowledge; knowledge regimes; legitimation; legitimation practices; patterns of actorship; relational sociology; social ecology; social position; topology; expertní vědění; kritika; legitimizace; legitimizační praktiky; relacionistická sociologie; režimy vědění; sociální ekologie; sociální pozice; topologie; vzorce aktérství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125260