Název:
Strukturální a tematické srovnání dvou románů Harper Leeové, To Kill a Mockingbird a Go Set a Watchman
Překlad názvu:
A structural and thematic comparison of Harper Lee's novels To Kill a Mockingbird and Go Set a Watchman
Autoři:
Friedlová, Michaela ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The aim of this diploma thesis is to analyse and compare Harper Lee's canonical coming-of- age novel To Kill a Mockingbird to its original forerunner, the novel Go Set a Watchman, which was, however, published several years later. The theoretical part provides a brief synopsis of each of the novels and outlines Lee's life, as well as the main aspects of the historical and social background relevant to the stories, namely the Great Depression, Jim Crow laws, and the Scottsboro Trial. The practical part then investigates and juxtaposes the two novels from thematic and structural perspectives, and considers them specifically through the psychological, sociological, and stylistic prisms. Besides, it compares the factual similarities and differences in storylines and characters, who are often based on Lee's real-life acquaintances. The overall comparison shows how To Kill a Mockingbird, a gently tuned novel of children growing up yet packed with diverse topics, evolved from a rather intricate novel, Go Set a Watchman, dealing with a difficult task of one's individuation and realising that one's father is only a human. To Kill a Mockingbird is set in the 1930s and takes place over several years, while the story of Go Set a Watchman is situated some twenty years later, and its plot culminates in the...Cílem této diplomové práce je zanalyzovat a srovnat kanonický bildungsromán spisovatelky Harper Leeové Jako zabít ptáčka s jeho původním předchůdcem románem Postav hlídku, který byl však publikován o mnoho let později. Teoretická část práce poskytne stručnou synopsi obou děl a nastíní život autorky spolu s hlavními aspekty historicko-sociálního pozadí doby, ve které se příběhy odehrávají, a to velká hospodářská krize, zákony Jima Crowa, a Scottsboroský případ. Praktická část práce poté zkoumá a srovnává dané romány z hlediska tematického a strukturálního a nahlíží na ně zejména z pohledu psychologického, sociologického a stylistického. Tato část také srovnává rozdíly v dějové lince a v postavách, které jsou často založeny na blízkých osobách z autorčina života. Celkové srovnání ukazuje, jak se jemně laděný román Jako zabít ptáčka pojednávající o dospívání dětí a dalších rozmanitých tématech vyvinul ze spletitého díla Postav hlídku, které se zabývá obtížným úkolem individuace a uvědomění si, že vlastní otec je také pouze člověkem. Román Jako zabít ptáčka je zasazen do třicátých let dvacátého století a odehrává se během několika let. Naproti tomu příběh románu Postav hlídku je situován o přibližně dvacet let později a jeho děj vrcholí v průběhu několika málo dní. V neposlední řadě se díla liší ve...
Klíčová slova:
bildungsromán; Harper Lee; Jako zabít ptáčka; literatura amerického Jihu; Postav hlídku; psychologické prizma; sociologické prizma; srovnání; stylistické prizma; bildungsroman; comparison; Go Set a Watchman; Harper Lee; psychological prism; sociological prism; Southern literature; stylistic prism; To Kill a Mockingbird