Original title:
Téma každodennosti a stereotypu ve výtvarném umění a výtvarné výchově
Translated title:
Theme of everydayness and stereotype in Fine Art and Art Education
Authors:
Surmová, Eliška ; Kitzbergerová, Leonora (advisor) ; Svatošová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Následující diplomová práce pojednává o tématu každodennosti a stereotypu ve výtvarném umění a výtvarné výchově. V teoretické části se zaměřuje nejprve na sledování fenoménu každodennosti a stereotypu napříč různými vědními disciplínami, jako je filozofie, sociologie, psychologie, antropologie nebo historie. Následně je vypracována koncepce zobrazování každodennosti a stereotypu ve výtvarném umění, která zahrnuje autory, jejichž tvorba se tématu každodennosti a stereotypu věnuje a svou tvorbou spadají do období od 2. poloviny 20. století po současnost. Vytvořili jsme tři přístupy dané koncepce, které se liší přístupem k zobrazování reality každodenního života. V didaktické části se věnujeme problematice výtvarných řad a navazujeme vlastní tematickou řadou pro studenty středních škol. Tematická řada čítá pět návazných výtvarných úkolů, které směřují ke studentově reflexi vlastní každodennosti na několika úrovních. Praktická část je souborem dvou plakátů, ve kterých autorka práce reflektuje vlastní každodennost a její proměny v závislosti na prostředí. Plakát s názvem "Rutina" sleduje běžný každodenní život, typické situace, ale i poetické momenty, které přináší. Plakát "Rituál" se věnuje změně každodennosti při návštěvách babičky, běžným činnostem, které jsou pro autorku spojené s hlubokým...The following diploma thesis paper deals with the theme of everydayness and stereotypes within fine arts and art education. The theoretical part firstly focuses on monitoring the phenomenon of everydayness and stereotypes across various scientific disciplines, such as philosophy, sociology, psychology, anthropology or history. Subsequently the concept of depicting everydayness and stereotypes in fine arts is developed, which also includes authors whose work deal with the theme of everydayness and stereotypes and whose work fall into the period from the second half of the 20th century till the present day. We created three approaches to the given concept and each approach differs in their approach in depicting the reality of everyday life. In the didactic segment we deal with the issue of high school art education tasks and we follow it up with our own thematic tasks for high school students. Our thematic tasks include five related art tasks, which are aimed at the students to reflect on their own everydayness on several levels. The practical segment is a set of two posters, in which the author work reflects on her own everydayness and her changes depending on the environment. The poster named "Routine" follows everyday life and typical situations, however it also brings poetic moments. The poster...
Keywords:
Art Education; everydayness; everydayness in Fine Arts; high school student; school art project; stereotype; každodennost; stereotyp; studenti středních škol; tematická řada; výtvarná výchova; zobrazování každodennosti ve výtvarném umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125162