Original title:
Důsledky hraní Massively Multiplayer Online Games v partnerském vztahu
Translated title:
Consequences of playing Massively Multiplayer Online Games in a partner relationship
Authors:
Očadlíková, Zuzana ; Vacek, Jaroslav (advisor) ; Vondráčková, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Východiska: Díky technologickému vývoji se Massively Multiplayer Online hry stávají oblíbenou zábavou lidí nejrůznějšího věku a to od dětí až po dospělé hráče ve středních letech. I přesto, že hraní počítačových her není oficiálně zařazeno jako porucha v MKN-10, vykazuje patrné znaky behaviorálních závislostí. Navzdory velkému počtu výzkumů v této oblasti, postrádá tato problematika jednotnou definici a diagnostiku. Zároveň, i přes množství realizovaných výzkumů, nabízí tato oblast mnoho dalších možností prozkoumávání. Jednou z takových oblastí je dopad hraní těchto her na partnerský vztah. Cíl výzkumu: Hlavním cílem výzkumu této práce je popsat a zmapovat důsledky hraní Massively Multiplayer Online her v partnerském vztahu. Dále se práce bude okrajově věnovat tomu, jakou roli hraje hraní MMO her v partnerském vztahu a mapování dopadů hraní Massively Multiplayer Online her ve společném sociálním životě partnerů. Metody a výzkumný soubor: V rámci této práce byl zvolen kvalitativní výzkum, při kterém byla data získávána pomocí polostrukturovaného rozhovoru a ty následně zpracována metodou zakotvené teorie. Výběrový soubor byl vybrán na základě online dotazníku, kterého se účastnilo 733 respondentů, a tvořilo ho 5 hráčů a 4 partnerky. Partnerka jednoho hráče se odmítla zúčastnit. Výsledky: Důsledky...Background: Due to technological outbreak Massively Multiplayer Online (MMO) has become very popular leisure time occupation for people of various age ranging from not only children to also mid-age gamers. Although computer gaming is not officially classified as a disorder within ICD-10, it shows obvious signs of behavioral disorder. Despite there is a great number of research within this area, there is still lack of unified definition and classification. In addition to numerous publications in this field, there is still a space for additional research. One of those areas to explore is an impact on partner life and relationship. Aims: The main objective of the thesis is to describe the impact of Massively Multiplayer Online gaming on partner relationship. Furthermore, the work will partially focus on the role of playing MMO games in a partnership and what the impact of playing Massively Multiplayer Online games are in the common social life of partners. Methods and sample size: Qualitative research, where data has been collected from semi-structured interview, has been chosen. Subsequently the data has been extrapolated by method of Grounded Theory. Sample size was chosen based on online questionnaire with 733 participants out of those there were 5 male gamers and 4 female partners. Results: The...
Keywords:
addictive behavior on internet; games; Massively Multiplayer Online Games; partner relationship; risky behavior; hry; Massively Multiplayer Online Games; partnerský vztah; rizikové chování; závislostní chování na internetu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/124446