Název:
Využití grafického románu ve výuce němčiny
Překlad názvu:
Graphic novels in German language teaching
Autoři:
Klusáčková, Marie ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje využití grafického románu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Vychází z předpokladu, že toto multimodální médium, jež je fenoménem současné literatury, má pro výuku němčiny široký potenciál. Cílem práce je navrhnout didaktický materiál, který bude respektovat specifické vlastnosti grafického románu a z jeho potenciálu vhodně čerpat. První kapitola se proto věnuje úvodu do problematiky grafického románu jako média, fenoménu současné literatury, a etablujícímu se vzdělávacímu prostředku. Grafický román je vymezen a zasazen do kontextu. V rámci druhé kapitoly jsou získány poznatky o možnostech využití grafického románu ve výuce němčiny (a dalších cizích jazyků), a to pomocí metody přehledové studie, umožňující systematické zmapování zkoumané oblasti. Přehledová studie prokázala, že grafický román může být vhodným prostředkem k naplňování cílů cizojazyčného vyučování - cíle jazykového (skrze osvojování slovní zásoby, čtení s porozuměním, kreativní psaní), i cíle vzdělávacího a výchovného (skrze rozvoj gramotností, kulturního a historického povědomí, interkulturní kompetence a občanství). Dále má grafický román výrazně pozitivní vliv na motivaci žáků. Ve třetí kapitole jsou pak poznatky z přehledové studie aplikovány při návrhu didaktické adaptace grafického románu Sophie...This diploma thesis deals with the possibilities of using graphic novel in German language teaching (teaching German as a foreign language). The main premise of this thesis is that graphic novel, as a multimodal medium and a phenomenon of current literature, has a wide potential for the German (and other foreign languages) classroom. The goal of the thesis is to design a didactic material respecting the specific qualities of graphic novel and drawing upon its potential. The first chapter serves as an introduction, exploring graphic novel as a medium, as a phenomenon of current literature and as a pedagogical tool. The term is defined and put into context. In the second chapter, the method of a review study is employed to explore how graphic novel is used in the foreign language classroom. The systematic review has shown that it is possible to use graphic novel as a tool for achieving the objectives of foreign language teaching and learning - the language aims (through vocabulary acquistition, reading skills development and creative writing) as well as the cognitive and formative aims (through the development of literacies, cultural and historical awareness, intercultural competence and citizienship). Moreover, graphic novel proved to be positive influence on motivation. The third chapter uses the...
Klíčová slova:
didaktická adaptace; grafický román; grafický román Sophie Scholl od Ingrid Sabischové a Heinera Lünstedta; komiks; kontext teorie a dějin literatury; výuka němčiny jako cizího jazyka; comics; context of literary theory and history; didactic adaption; graphic novel; graphic novel Sophie Scholl by Ingrid Sabisch and Heiner Lünstedt; teaching German as a foreign language