Original title:
Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980
Translated title:
Visual poetry and introvert conceptual art: The Word's Role in Czech and Russian Non-official in 1960th-1980th
Authors:
Polishkina, Anastasiia ; Klimešová, Marie (advisor) ; Slavická, Milena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (český): Tato bakalářská práce se zabývá spojením dvou významných fenoménů umění 20. století. Prvním z nich je vizuální poezie, která je charakteristická přehodnocením komunikativní hodnoty slova v rámci světového umění 60. let. Napětí mezi vírou v pevný objektivní význam slova a vědomím jeho manipulativnostii, zvláště v totalitní společnosti, se rodí na poli neoficiálního umění komunistických zemí zajímavější fenomén. Cílem této práce tím pádem je prozkoumat praktiky druhé vlny vizuální poezie v Čechách a Rusku a její vztah k slovu a jazyku jako spolehlivého systému. Za výsledek bych také považovala i komparace české a ruské neoficiální intermediální scény, kde byli zároveň v kontaktu básníci a výtvarníci. Budou zde zmíněna jména podstatná pro umění druhé poloviny 20. století včetně Jiřího Koláře, Ladislava Nováka, Jiřího Valocha, Vladimira Burdy a Václava Havla na české straně a Lianozovskou školou v čele s Vsevolodem Nekrasovem, Genrichom Sapgirem a následující generací moskevských konceptualistů v čele s Dmitrijem Prigovem na straně ruské.(English) This bachelor thesis deals with the connection of two important phenomena of 20th century art. The first one is visual poetry movement, which is characterized with a reconsideration of words' communicative value within the state of the society in the 1960s. The tension between the belief in the objective meaning of a word and the awareness of its manipulativeness, especially in totalitarian society, gives birth to a more interesting phenomenon in the field of unofficial art of the communist countries. The aim of this paper is to explore the practices of the Second Wave of visual poetry in the Czech Republic and Russia and its relationship to the word and language as a reliable system. Essential names for the art of the second half of the 20th century will be mentioned here, including Jiří Kolář, Ladislav Novák, Jiří Valoch, Vladimir Burda and Václav Havel from the Czech side; and the Lianozov School led by Vsevolod Nekrasov, Genrich Sapgir, and the next generation of Moscow conceptualists led by the famous Dmitry Prigov.
Keywords:
visual poetry|conceptualism|non-oficial art|1960s|1970s|1980s|Czech art|Russian art|Soviet Underground|art and society; vizuální poezie|konceptualismus|neoficiální umění|60. léta|70.léta|80.léta|české umění|ruské umění|sovětský underground|umění a společnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123329