Original title:
Pedagogická praxe a stres u začínajících učitelů základních škol
Translated title:
Pedagogical practice and stress in begining elementary school teacher
Authors:
Kameník, Martin ; Šírová, Eva (advisor) ; Kolečková, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] I Abstrakt Bakalářská práce prozkoumává přínos pedagogické praxe pro začínající učitele základních škol v kontextu jimi prožívané míry stresu. Mapuje techniky vypořádání se s rozdíly oproti očekáváním, důsledky prvních plnohodnotných kontaktů s výkonem profese pedagoga a zaměřuje se také na klíčové faktory pomáhající snižovat, nebo naopak zvyšovat míru prožívaného stresu. Práce obsahuje návrh kvalitativního výzkumu, který by pomocí dotazníků zjišťoval, jak významnou roli hraje pedagogická praxe v procesu vyrovnávání se stresem u začínajícího učitele na základním stupni vzdělávání. Klíčová slova začínající učitel, pedagogická praxe, stresI Abstract The main purpose of this bachelor thesis is to examine the benefits of pedagogical practice for beginning elementary school teachers in connection to experienced stress. It maps different techniques of dealing with reality over expectations and the outcomes of first involvement with the actual performance of a teacher. It determines key parts of the practice that can either help decrease or increase the amount of encountered stress. The thesis introduces a draft research of quantitative character that would detect the significance of pedagogical practice in this field using questionnaires. Keywords Beginning Teacher, Pedagogical Practice, Stress
Keywords:
Beginning Teacher|Pedagogical Practice|Stress; začínající učitel|pedagogická praxe|stres
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123242