Original title:
Výskyt přetrvávajících reflexů u dětí v předškolním a primárním vzdělávání
Translated title:
Appearance of persistint primary reflexes of children in preschool and primary education
Authors:
Kindlová, Barbora ; Volemanová, Marja Annemiek (advisor) ; Zulić, Marija (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na přetrvávající primární reflexy u dětí mladšího školního věku, jejich souvislost se správným psychomotorickým vývojem a nahlédnutí na propojení specifických poruch učení a chování s přetrvávajícími primárními reflexy. V teoretické části autorka popisuje psychomotorický vývoj dítěte na základě poznatků vývojové psychologie a neurofyziologie. V další části jsou charakterizovány primární reflexy a jejich vliv na specifické poruchy učení. V závěru teoretické části autorka představuje programy, které se využívají k inhibici přetrvávajících primárních reflexů v České republice. V empirické části práce autorka popisuje realizaci diagnostiky přetrvávajících primárních reflexů u dětí mladšího školního věku pomocí testovacích formulářů. Výsledky autorka prezentuje pomocí tabulek a grafů. Autorka potvrzuje předpoklad o výskytu nejvyšších hodnot přetrvávajících primárních reflexů u dětí v přípravné třídě a uvádí procentuální výskyt přetrvávajících primárních reflexů u všech testovaných skupin. KLÍČOVÁ SLOVA přetrvávající primární reflexy, psychomotorický vývoj dítěte, specifické poruchy učeníThe diploma thesis focuses on persistent primary reflexes in younger school age children, their connection with the correct psychomotor development and insight ainto the connection of specific learning and behavioral disorders with persistent primary reflexes. In the theoretical part, the author describes the psychomotor development of a child based on the findings of developmental psychology and neurophysiology. The next part characterizes the primary reflexes and their influence on specific learning disabilities. At the end of the theoretical part, the author presents programs that are used to inhibit persistent primary reflexes in the Czech republic. In the empirical part of the work, the author describes the diagnosis implementation of persistent primary reflexes in younger school age children via test forms. The author presents the results using tables and graphs. The author confirms the assumption of the occurence of the highest values of persistent primary reflexes in the preparátory class children and states the percentage occurence of persistent primary reflexes in all tested groups. KEYWORDS Persisting primary reflexes, psychomotor development, specific learning disabilities
Keywords:
Persisting primary reflexes; psychomotor development; specific learning disabilities; psychomotorický vývoj dítěte; přetrvávající primární reflexy; specifické poruchy učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122712